Vraag mbt Seiko 6M13-0010 Age of Discovery

Hallo!

Allereerst, ik ben nieuw en heb vermoedelijk minder kennis paraat over horloges dan de meesten hier. Echter heb ik altijd wel interesse gehad in horloges en begint het nu echt een hobby te worden. (Vier horloges in bezit)

Vrij recent is mijn oog gevallen op de Seiko Age of Discovery, de originele uit 1990-1999. Nu heb ik een aantal vragen, specifiek en algemeen.

  1. Wat is, bij normaal gebruik, de staat van 30 jaar oude horloges als deze?
  2. Waar kan ik een horloge als deze het beste kopen m.b.t. garantie e.d.?
  3. Indien iets kapot gaat, wat zijn mijn opties voor reparatie? (Een eerdere post over dit model sprak al over geen reserve onderdelen.)
  4. Stel ik weet een te kopen, intern alles goed maar de kast en glas moeten vervangen worden. Hoe veel zou me dat ongeveer kosten?

Wellicht zijn de vragen lastig te beantwoorden omdat de kwaliteit van horloges ver uit elkaar kan liggen, of omdat ik het over een specifiek geval heb. Toch bedankt voor lezen en wellicht beantwoorden.

1 like

Wanneer normaal gebruikt en dus ook tijdig de batterij vervangen, zodat deze niet uitloopt, gaan deze horloges zonder problemen jaren mee.
Je kunt deze eigenlijk overal wel kopen, je moet er overal op letten dat hij volledig functioneert en liefst met foto van het uurwerk zodat je dit kunt controleren op sporen van batterij lekkage.
Onderdelen zijn niet meer leverbaar, knoppen, dichtingen en glas is wel aan te komen.
Bij de kast moet je wel oppassen, deze zijn bij dit type meestal van messing dat vernikkeld en als afwerking verchroomd of verguld is, deze hebben nog wel eens het probleem dat de toplaag versleten, zelfs tot op de messing met als gevolg dat dit aangetast is en weg tot.
Nieuwe kast is niet aan te komen.

Allereerst welkom op het HF! :slightly_smiling_face:

Ik heb er een uit 1991, een World Timer. Destijds NOS via Catawiki aangekocht. Ik vind het een prachtig horloge! Hij heeft al verschillende keren een nieuwe batterij gekregen, ook van binnen schoon gemaakt en nieuwe pakking en hij loopt perfect. En ook de goudkleur zit er nog steeds op alsof hij nieuw is. Als zo’n quartz uurwerkje een keer stuk gaat kan een goede horlogemaker er volgens mij gewoon een modern passend quartz uurwerkje inzetten. Dat kost de wereld niet. Veel succes met jouw zoektocht en hier die van mij:

1 like

Uurwerken voor 7T32 en 7T36 zijn niet meer leverbaar.
Ik heb er al verschillende gerepareerd en printplaten moeten halen uit donor uurwerk.

Ook voor jouw type, worldtimer, is geen nieuwe printplaat leverbaar.

Dit gaat helaas niet lukken, omdat alternatief, bediening, 2 kronen en 3 pushers er niet is.
Zou ook niet handig zijn, omdat hij dan niet meer origineel is, niet meer interessant voor verzamelaars

OK, wist ik niet. Het is mij zo al meerdere keren verteld o.a. door een horlogemaker, maar ik geloof je direct. :slightly_smiling_face:

Dat is niet voor iedereen van belang. Als je geen verzamelaar bent en je vindt het gewoon een mooi horloge om te dragen, dan zou je met een ander passend uurwerkje (als het zou bestaan) natuurlijk goed uit de voeten kunnen. Verzamelen of niet is een subjectief verhaal. :slightly_smiling_face:

Bedankt beiden voor jullie reacties! Helpt toch weer in het overwegen een dergelijk horloge aan te schaffen.

BaytLif, mooi horloge en in zeer nette staat! Wellicht zou ik die ook wel willen. De “dancing hands” van de versie waar ik het over heb trekken mij toch wel erg. Ik zal de verkoop kanalen rustig in de gaten houden en misschien eens een vraag stellen hier op het forum.

1 like


Nog meer uit dezelfde serie

Seiko en Pulsar kan je op het caliber V600 zoeken, volgens mij :slightly_smiling_face:

Lijkt er 'n beetje op, maar V600 heeft maar 1 subdail en heeft 3 i.p v 4 pushers.
Past dus niet

1 like