Ik ben druk met het aanschaffen van een horloge met een valjoux 72 uurwerk, ik vind het voor nu even leuk om het mysterieus te houden welk het horloge het betreft, het gaan om een horloge uit eind jaren 60 begin 70.
Wel het probleem zit hem er in dat dit horloge jaren heeft stil gelegen, een zogenaamde winkeldochter of NOS, nu wil het horloge niet mee werken met de service, de seconde wijzer is koppig schijnt, en die wil er niet af, de horloge maker geeft aan dat het horloge wel zijn olie gekregen heeft en ook prima loopt.
Vraag is kan het horloge op deze manier zijn olie gekregen hebben of is dit half werk, en is het vaker dat een seconde wijzer zo vast zit dat hij er niet af komt of is dat een kwestie van kracht zetten, dat durft de persoon die het horloge serviced mogelijk niet omdat die seconde wijzers niet op de plank liggen.
Het gaat niet om een gering bedrag, dus ik wil gewoon wat meningen, misschien is de beste optie alsnog het horloge aanbieden aan een andere horloge maker.
Bingo, geen seconde wijzer eraf is ook geen wijzerplaat eraf. Wat gewoon wilt zeggen dat dat ding nooit uit elkaar is geweest. Een seconde wijzer die zo vast zit lijkt mij dan ook eerder vastgeroest o.i.d.
Reken maar een goede service bij de aankoopprijs door een goede horlogemaker.
Zoals hierboven al gezegd, als die wijzer er niet af geweest is kan het uurwerk niet fatsoenlijk gedemonteerd, gereinigd en geolied zijn omdat de wijzerplaat er niet af geweest is. Half werk dus. Chronowijzers kunnen enorm vast zitten heb ik wel begrepen, dus dat hoeft geen roest te zijn.
Ja punt is ik ben een prijs overeen gekomen, het horloge zou dan een service krijgen ook, nu blijkt dus dat de service niet is uitgevoerd.
Dus ik heb dan reden genoeg om in ieder geval op die grond een ander voorstel te doen, zodat ik elders het horloge alsnog een service kan laten geven, lijkt mij de weg toch?
Roest lijkt mij gezien de staat van het horloge erg onwaarschijnlijk ook hoor, ik durf wel mee te gaan in die gedachten dat het gewoon erg vast zit en de horloge maker het niet durft om hem te lossen, een gebroken secondewijzer is ook niet de bedoeling
Pas op, dat kan echt wel. Heb zo een tudor big block gehad (ook NOS, zelfs met stickertje op de caseback, uit de kluis tot op mijn pols). Gewoon degraderen van de seals en eventuele temperatuur schommelingen kan zorgen voor condens.
Ok optie geroest kan dus wel maar dan zou je dat toch ook moeten kunnen zien, ik neem een loep mee in ieder geval, ben in afwachting van wat reacties van horloge makers, ben benieuwd naar hun visie op het verhaal.
Het verhaal is meestal simpel. Als verkoper zegt “geserviced“ dan dien ik foto“s te zien van een gedemonteerd uurwerk op de werkbank of een factuur van een gerenomeerde horlogemaker.
Lees ik “gecontroleerd“ of “checked by watchmaker“ dan is er geen service gebeurd, heeft het horloge misschien even op een Witschi gelegen. (Dat is ook iets waard maar is verre van zaligmakend).
Het is dan niet een hele betrouwbare in mijn optiek. Als hij hem als āgeservicedā aanbied (wat niet gebeurd is) en als hij niet de tools en/of de skills heeft om een wijzer te verwijderen dan zou ik zelf gaan twijfelen om iets bij hem te kopenā¦bij āvintageā horloges wordt erg veel āgeklootā om het zo maar te zeggenā¦