Vraag omega seamaster 196.0023 megaquartz

Bij een aankoop van een aantal horloge’s zat ook deze Seamaster met caliber 1310 (32khz megaquartz)
Maar op de wijzerplaat staat gewoon Seamaster Quartz?
Ook mis ik een secondewijzer, en hij loopt niet.

De band die aan het horloge zit kan ik op internet niet vinden als origineel aan het horloge.
Op de end links staat 234, in de clasp staat 1238/234 en no.12 omcirkeld.
Past overigens wel aan het horloge.

Vraag: wie weet meer over de band?
Is het de moeite om hem eventueel weer in originele staat te brengen (wijzerplaat?, reparatie?)

Oh ja hij heeft mij rond de 60 euro gekost!!
Hier wat foto,s

Alvast bedankt voor de reactie,s, en :christmas_tree: zalig kerstfeest allemaal

[Uploaden…](

1 like

Onderdelen zijn haast niet aan te komen.
De secondewijzer ontbreekt in elk geval.
Dit is een verguld horloge, dus sowieso niet waardevol, ook niet in lopende staat. Ik zou het laten voor wat het is. Service en onderdelen zullen duurder zijn dan de waarde.

Dat gezegd hebbende wil ik m wel overnemen voor de onderdelen. Ik heb 6 functionerende MQ’s en wil wat extra onderdelen op voorraad hebben.

De Megaquartz is eerst (prototype) als 32 khz verkocht, later stond er Megaquartz bij en uiteindelijk gewoon quartz (late modellen).

1 like

Als ik Omega 1238 intik op Google krijg ik een zelfde soort horloge te zien… is Volgens mij gewoon origineel hoor :slight_smile:

Heb hier ook een Omega Seamaster met het 1310 Megaquartz uurwerk zonder die aanduiding op de plaat. Komen dus wel meer voor.

Ik zie de 1310 uurwerken / horloges relatief vaak op EBay staan in niet werkende toestand… blijkbaar niet de meest sterke uurwerken

1 like

De cal. 1310 is ontzettend sterk en betrouwbaar. Heel veel hebben sinds de jaren 70 onafgebroken en zonder service gelopen…

De batterijklem is trouwens ook niet origineel. Hier is aan geknoeid.

De afdekking van de spoel ontbreekt btw ook, maar dat is vrij standaard.

1 like

Oké :slight_smile: jij hebt vast meer technische kennis… viel mij alleen op dat ze best vaak kapot op EBay staan

2 likes

Service met vervangende onderdelen via Omega is ca. 1000 Eur., dat maakt herstel vaak niet economisch rendabel.

2 likes

Dat kan idd kloppen, toen ik hem openmaakte lag er een stukje papier in, dit natuurlijk om de batterij omhoog te houden.

Bedrag lijkt mij wel heel erg hoog.

Als je goed zoekt kan je wel een werkend exemplaar op de kop tikken voor 200-300, uurwerk over zetten en klaar.

1 like

Het uurwerk is in principe zeer robuust, alleen die spoel vraagt er gewoon om, om flink bekrast te worden bij een onhandige batterij wissel. Zeker met die leuke losse beschermplaat die vaak mist. Die spoel is niet aan te komen, ik zag wel een prijzige wikkel service op ebay.

1 like

Heb er momenteel een bij de horlogemaker liggen. Afhankelijk van de kosten mijns inziens wel moeite waard om aan de praat te krijgen. Zeker als je er zelf maar 60 Euro voor betaald hebt.

3 likes

Hierbij nog wat info

2 likes

Deze oude quartzjes zijn 1000 Eur. service bij Omega. Spoel is onvindbaar. Electroblok idem, of peperduur.

Voor een doublé variant is het t gewoon niet waard om 200 a 300 uit te geven aan een donor.

1 like

Inderdaad, zeer robuust uurwerk, met allemaal metalen tandwielen en platines, Ook een bijzondere stappenmotor. 8 rubi’s, mechanisch kan zo’n uurwerk ons allemaal gemakkelijk overleven.

2 likes

Misschien weet Ferrie Schweitzer of Ernst Benders raad met zulke Omega’s of hebben ze onderdelen daarvan.

1 like

Nee. Omega belevert hen ook niet meer met onderdelen hiervoor. Erg lastig allemaal.

Benders richt zich vooral op hummers, niet op quartz.

1 like

Gewoon uiteen halen, alle onderdelen reinigen en terug in elkaar steken doet soms al wonderen bij een quartz. Het is niet omdat hij niet werkt, dat de electronica stuk is. 90% van de gevallen heeft die gewoon een service beurt nodig :slight_smile:

En die prijzen bij Omega, tsja. Hier op het forum zijn er genoeg die dit kunnen voor een fractie wat Omega vraagt

Zie link :slight_smile:
Herstelling + Service : Omega 1310 quartz

2 likes

Ik zou de spoel eerst door meten. Als die stuk is dan kan je je de moeite van het uitelkaar halen besparen tot je de spoel hebt geregeld. Circuit is makkelijk door te meten, elke seconde moet er een stroom pulsje richting spoel gaan, door te meten met de multimeter.

Vandaag mijn Omega Seamaster Megaquartz 32Hz opgehaald bij horlogemaker Ron Sonders. Loopt weer als een zonnetje. Hij benadrukte wel dat ik mazzel had dat hij nog een spoel had liggen. Bij Omega hebben ze deze niet meer. Horloge is nu wel voorzien van originele band waardoor het plaatje weer compleet is.

5 likes