Vraag omtrent push-pins

Ik weet niet of er al eens een topic over gestart is, zo ja unfortunately peanut butter;)

IK heb het dus al twee maal gehad dat er bij een ¨stoeibewegingen¨ met voetbal o.i.d. bij een minimale worsteling de push-pin (gewone buckle) los schoot en het horloge dus van mijn pols viel. Dat gebeurde mij bij mijn Legend diver met orginele band er aan en met een magrette. Ik ben me echt kapot geschrokken.

Nu heb ik vanavond een andere band op mijn horloge gezet en aangezien ik meer banden dan buckles heb moet ik de buckle overzetten, nou ging ik dus de proef op de som nemen en als je aan de buckle ¨trek¨ dan gebeurt er uiteraard niets maar als je dus de band aan de buckle vast pak en aan het uiteinde en met een beetje druk naar boven en onder beweeg schiet de buckle kinderlijk eenvoudig los ::o .

Het lijkt wel of de grip randjes van de pennen, grip maken in het leder waardoor de pen inschuift en dus los schiet.

Hoe kan dat en hebben jullie het ook wel eens gehad/ gehoord?

Komt dit door de kwaliteit van de pennen?

Hoor dit gewoon en ben ik te onvoorzichtig?

Nu denk ik er over om alleen nog maar buckles met schroefdraad pennen te gebruiken, iemand een goed advies ?

Fijne avond.:)-D

Gebruik je wel de juiste lengte push pins? Klinkt dom, maar zou zo maar kunnen.

Kan me voorstellen dat je dat denkt, maar gebruik wel de juiste maat.
Thnx voor het meedenken.

Is die buckle helemaal doorgeboord zodat je de springbar buitenom kunt indrukken of is de springbar alleen binnendoor te verwijderen ?

Helemaal doorboord, hoezo wat is het beste? lijkt me geheel doorboord toch?

Ja…, helemaal doorboord maakt het eenvoudiger
om visueel te checken of de springbar wel lang genoeg is,
anders zou het kunnen dat de kuiltjes in die buckle niet voldoende zijn uitgeboord.
( ik zou toch eerst maar eens een andere springbar proberen en kijken of dat wat uitmaakt. )

je hebt ook kans dat deze springbar iets krom is getrokken door de doornsluiting en daardoor wat korter is.

Bij het testen heb ik nieuwe springbars gebruikt, dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien kan het aan de kwalitiet van de pinnen liggen? het is z,n ¨goedkoop¨ setje van 30 euro, 10 maten en 20 stuks per maat in doorzichtig doosje,

Waar kan ik pennen halen waarvan ik 100% weet dat ik goed zit?

probeer anders eens de buckle en springbar gemonteerd zonder de lerenband lost te frutten door die springbar met je vingers te bewegen.

( volgens mij hebben ze bij de sponsor van het HF
horlogebanden.com wel een redelijke keuze in pins zelfs heavy duty fat-bars, als je die door je bandaanzet kunt persen )

edit : fat-bars schijnen 2,6 mm dik te zijn dus geen idee of dat door je bandje past.

Dat is dus het vreemde, dan beweegt het midden buisje van links naar rechts en gebeurd er dus niets, maar in het bandje schiet het dus los,misschien is dat de reden dat sommige horlogebanden een metalen buisje in de band heeft waar de push-pin doorheen gaat?

misschien de uiteinden van de buckle een beetje naar elkaar drukken ?

Dat is nog wel het proberen waart , even kijken of de tussen maat ook wel echt daadwerkelijk 24mm is.

Zijn inderdaad wel erg goedkoop en mede daarom waarschijnlijk niet de beste. Waarom aan een horloge van zeg 1000 euro een pin van 10 cent? Het is niet alleen het metaal ook de kwaliteit van de veer telt. Besteed eens een euro aan een pin, scheelt veel stress.

Wat dacht je overigens hiervan ?
met een beetje gepruts zie en merk je er niks van

overigens zijn er vele soorten pushpins
met 2 "grip"randjes met 1 griprandje en zelfs zonder griprandje.

aangezien jouw buckle helemaal doorgeboord is zou je
daarbij genoeg hebben aan een pushpin zonder grip of met maar 1 griprandje.

misschien vergezocht, maar bij een 2e griprandje zou deze mogelijk een aangrijpingspunt vormen waaop het leer de pin t.z.t. weer lostrekt.

Niet eens zo’n gek idee. Verder loop je ook met een nato niet meer het risico dat bij losschieten van een pin je klok zomaar op de grond ligt. Staat nog leuk ook!:slight_smile:

Carpe tempus Schreef:

Wat dacht je overigens hiervan ?
met een beetje gepruts zie en merk je er niks van

http://i60.tinypic.com/2vnkm4z.png

TagEd Schreef:

Niet eens zo’n gek idee. Verder loop je ook met
een nato niet meer het risico dat bij losschieten
van een pin je klok zomaar op de grond ligt. Staat
nog leuk ook!:slight_smile:

Carpe tempus Schreef:


Wat dacht je overigens hiervan ?
met een beetje gepruts zie en merk je er niks
van

http://i60.tinypic.com/2vnkm4z.png

Maar beide oplossingen helpen niet als de springbar bij de gesp waar automaatje het over heeft het laat afweten.

Ik snap daarom ook niet dat G-shocks met geschroefde lugs echter springbars hebben. De zwakste schakel…

Ik zou daarom ook geschroefde prefereren.

Dat touwtje is een top idee, slim bedacht en in combinatie met goede kwaliteit push pins moet het goed komen. En anders touwtje en buckle met schroefdraad.

Thnx voor het meedenken.

Thnx voor mee denken heren.

Bracelet, leer, NATO…, vereist allemaal een andere push-pin. Vaak gaat het anders goed, maar soms ook niet. Niet op bezuinigen dus, maar een paar setjes push-pins bestellen bij offrei.

Beste van het beste en alles soorten en maten.

http://www.ofrei.com/page475.html

Thnx ga ze daar wel bestellen, dank voor de tip.

Als je buckle gaatjes heeft aan de zijkanten kan je beter shoulderless pins (Ofrei noemt ze single shoulder) gebruiken. Soms kan een bandje die randjes van een gewone pin net genoeg bewegen om het geheel los te laten springen.
Ik gebruik zelf met Nato’s ook altijd shoulderless pins, met een soepelere band wil het wel eens los gaan bij veel beweging. Dan zit de band natuurlijk nog aan de andere kant vast maar optimaal is het niet.

Let wel op dat als je geen lugholes hebt je de pins los moet knippen als je ze wilt verwijderen, een stalen of leren band shoulderless vastzetten zonder lugholes geeft echt een probleem, je kunt ze namelijk niet met een tooltje losmaken.