Vraag: onregelmatige chronograaf

ik ben in het bezit van een poljot chronograaf met een caliber 31682. Nu valt het me op dat de secondenwijzer van de chronograaf niet altijd even regelmatig loopt. Soms lijkt het of er een of twee 'tikken’worden ingehouden waarna weer word versneld.
De chronograaf seconde wijzer loopt wel synchroon met de normale seconde wijzer en ook de nauwkeurigheid van het horloge is verder prima (ca +10sec /week).

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn, maakt het uit of je de chronograaf bijna nooit gebruikt?

alle info is welkom.

Groet, John

Is de ingrijping van de tanden van de chronograafwielen die moeten bijgesteld worden. Word geregeld met een schroefje. Kan door de horlogemaker makkelijk gedaan worden zonder grote kosten.
Doet verder niets aan de werking van het uurwerk.

Dank! duidelijk antwoord.

Nu nog op zoek naar een horlogemaker in de buurt…

John

In het geval van een 31681 caliber… en overigens alle 3133 afgeleide calibers zou ik het in dit geval zo laten. Al mijn poljot 31 calibers tonen wanneer de chrono niet is ingeschakeld het zelfde licht schokkerige gedrag wat vervolgens stopt als je de chrono in schakelt. De perfecte afstelling voor alle 31 calibers is dat de betreffende tandwielen elkaar net aan raken. Zet je de betreffende tandwielen strakker dan zal het uurwerk op het moment dat je de chrono inschakelt langzamer gaan lopen en stil gaan staan, of nog vervelender helemaal stop gaan staan, hoort bij de nukken van het betreffende uurwerk. De eerste keer dat ik me aan afstelling waagde was nadat ik de omschakelunit van mijn als sloper gekochte Aviator I had vervangen. Ik ben uren aan het klooien geweest omdat ik me aan dat schokkerige gedrag stoorde en wilde dat hij mooi rond zou lopen, uiteindelijk bleek de chrono echter het best te lopen op de genoemde manier. Afstelling geschied overigens hetzelfde als bij een Valjoux 7734. Freddy heeft wel eens een handleiding geplaatst met aangifte welke schroefjes gebruikt moeten worden.

Arjay

Bij mij is het juist andersom. Als de chronograaf niet is ingeschakeld loopt de secondenwijzer (kleine wijzer op de 9) vrij constant voorzover waarneembaar. Waarneer de chronograaf wordt ingeschakeld loopt de centrale seconden wijzer af en toe vrij schokkerig.
Ben blij dat zowel Freddy als jij aangegeven dat er niet iets wezelijk mis is met het uurwerk. Echt belangrijk is het ook niet aangezien ik de chronograaf niet vaak gebruik, maar het is zo iets waar je je aan gaat ergeren…

Het is trouwens een Poljot Journey, zover ik weer zou daar een 31682 in moeten zitten maar er zijn sites die een 31681. Voor de rest een prima horloge!

Groet, John

Het verschil tussen een 31681 en een 31682 is dat er bij de laatste een dag en nachtschijf op het uurwerk zit bij de 81 onbreekt deze. bij een 31681 betekent dit dat de tandwielen die de as voor de 24 uursweergave niet in lijn hoeft worden te gezet met het verspringen van de datum, bij een 82 moet dat wel. Overigens als de centrale secondenwijzer schokt dan heeft Freddy als vakman uiteraard gelijk, afstelling is dan echt noodzakelijk. Dat is een secuur werkje. Ook hier geld, niet te los en niet te strak maar ook op de goede positie want als dat niet gebeurt loop je kans dat de retourhamer vast loopt op zijn stelschroef. Misschien wil Freddy zijn bekende plaatje nog eens plaatsen.

Arjay

Gna Gna Gna weer een Rus…

Dat schokkerig lopen heb ik af en toe ook met mijn Sinn 756, valjoux 7750.
Soms loopt ie meer vloeiend als anders…dan zie je de secondenwijzer 3 stappen nemen terwijl dit er normaal wel meer zijn

Kan het bij dit uurwerk ook iets aan gedaan worden

Heeft mijn Omega dynamic ook , maar ik vindt het geen issue.

Onder het aandrijftandwiel van de centrale sekondewijzer van elke chrono zit een “friktie-veertje” die is volgens mij bedoeld om het schokkerig bewegen van de wijzer te voorkomen, zelfs al is de ingrijping van de chrono-aandrijving te ruim.
De spanning van dit veertje kan bijgesteld worden, delikaat werk, want te strak afgesteld stopt het uurwerk met ingeschakelde chrono, te losjes dan “zwabbert” de wijzer; zou een oorzaak kunnen zijn in deze gevallen?

Groet,