Vraag over achterklep verwisselen

Gisteren kwam er een horloge uit de la waarvan de batterij al een paar jaar leeg is. Ik wil het openen om te kijken of die batterij is gaan lekken. En als dat niet zo is het dingetje voorzien van een nieuwe batterij.
Maar ik krijg die klep niet open. Het gaat om een klikdeksel, waarin ik niet een duidelijke inkeping kan vinden. Zo’n deksel:

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

2 likes

Als je dat niet weet: de juwelier kan het voor een paar Euronen doen.

1 like

Ik weet de theorie wel, en ik heb het ook al eens eerder gedaan, maar deze lukt niet. En ik wil er geen al te grote kracht opzetten.

2 likes

Ben je zeker dat het een losse deksel is?
Er zijn ook frontloaders met een split stem.

Veelal is de inkeping trouwens aan een bandzijde, wellicht daar nog even goed naar kijken?

1 like

Ik ga er eens een loep bijhalen.

1 like

Zo te zien zit er rechtsboven een lipje

1 like

Dit is zeker wel een klikdeksel maar ga gewoon even bij een juwelier langs joh. Als je geluk hebt dan hebben ze een nette opener zoals een Greiner Timoknack.

image

2 likes

De achterkanten van de Jacob Jensen’s gaan behoorlijk “zwaar”, ik heb er eentje in m’n verzameling die ik zelf voorzie van een batterijtje. Het deksel er weer opzetten is nog lastiger😀.

2 likes

Leve de pers met nylon inserts :wink:

2 likes

Die gebruik ik en als je voorzichtig doet is het geen probleem, ik verdraai het horloge telkens een beetje en dan klikt het er met een klein beetje geduld als vanzelf in.

1 like

Exact. Eerst alles ook goed schoonmaken. Achterkanten van horloges zijn soms bizar smerig.

Ook altijd de pakking vervangen of behandelen met een middeltje om het soepel te houden.

2 likes

Titel van de vraag deed me denken aan een auto liefhebbers forum :joy:

1 like

You had me at achterklep :joy:

1 like

Hmmm, ja, dat lijkt wel het beste idee.

1 like

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is me toch gelukt om hem open te krijgen. Met een zaklamp kon ik de hele kleine inkeping vinden en met het juiste tooltje en een beetje kracht ging het. De batterij is niet gaan lekken, dus ik heb een nieuwe besteld. Volgende uitdaging wordt hem weer te sluiten.

2 likes

Volgende topic titel.

Hoe sluit ik de achterklep :grin:

1 like

Zou best eens kunnen, ja.

2 likes

“zo doende leert men” :wink:

Das waar. Het eerste horloge waarvan ik de klep afhaalde, heb ik vernaggeld. Dan denk je toch: dat moet kennelijk anders.

1 like

Klopt het is een deksel.