Vraag over automaat

Beste,

Nou heb ik een vraag m.b.t. mijn automatische uurwerk. En dan met name om de kroon. Dit is mijn eerste automaat dus heb geen goed referentiekader😜. Maar goed, het valt mij op dat wanneer ik de kroon los schroef om de tijd/datum te verzetten deze niet altijd lekker pakt. Keer indrukken/uittrekken vaak werkt t dan wel. Is dit gewoon de charme van een automatisch uurwerk of moet ik even een bezoekje brengen aan de AD?

Losschroeven, b.v. even uittrekken tot de eerste klik zou iedere keer moeten werken. Tenzij het een ouwe poljot duiker is. Met een nieuw horloge zou ik inderdaad ff teruggaan naar de winkel.

Ja, hij is redelijk nieuw… Jan dit jaar aangeschaft, draag hem ook niet iedere dag. Dus iedere keer als ik hem draag moet ik hem verzetten/opwinden. Het gaat om een colt automatic

Gewoon even mee terug gaan waar je hem gekocht hebt, even naar laten kijken voor de zekerheid.

Daar zit het cal17 uurwerk in wat weer een eta 2824-2 is en die kunnen een eigen willetje hebben als het om schakelen tussen opwinding ,datum en tijdsverzet stand.

Meestal slijt dat euvel er pas na een aantal jaar in en is dan ook gelijk een indicatie voor een servicebeurt.
Bij een horloge van 10 maanden oud is het toch zaak om even naar de A.D te gaan (onder garantie)

Als jij dit horloge zelf gekocht hebt zal je ook wel weten of dit in begin ook al zo was. Het is idd niet zoals het hoort, zelf heb ik ook een paar van dit soort uurwerken. Zeker even goed luisteren bij uittrekken hoor je een klein klikje. Hoor je deze niet dan is er iets mis. Volgens mij uit mijn hoofd moet je de kroon naar je toe draaien om de datum te veranderen. Wat ik weet is als je dat toevallig van je af draait dit probleem zich voordoet. Draai je direct de juiste richting op gaat dan heb je dit niet. Volgens mij ook een teken van dat het horloge rijp is voor een service zoals hier reeds geschreven is. Gewoon terug gaan en melden dit probleem mag zich niet na nog geen jaar voordoen.

Hangt niet van het uurwerk af. Dat staat er los van

Tnx! Ik ga er inderdaad maar even mee langs! Hij loopt verder gewoon prima

???

Let je er wel op dat je dat verzetten niet doet tussen circa 21:00 (9 uur 's avonds) en 03:00. Dat is het uurwerk zelf bezig met het verzetten.

Het kan ook zijn dat als je em niet lang draagt ie weinig gangreserve opbouwt, waardoor ie telkens bij het extra werk vd dag en datum te verzetten stil komt te staan.

Zelf draai ik de tijd altijd eerst door naar 5:30 of 17:30 en verstel dan pas de dag en of datum.

Ik had het gelezen alsof het om het dichtschroeven van de kroon ging. Dus op de draad in de kast.

Klopt, ik draag deze eigenlijk alleen in het weekend of gelegenheden. Dichtschroeven gaat gewoon prima. Het gaat me inderdaad meer om het verzetten van de tijd.

Te maken met de keyless ?

kan inderdaad met de keyless works te maken hebben,want daar staat de 2824 bekend om.

Is vooral een smerings-kwestie. Ken het betreffend mechaniek heel goed; als je het net gemonteerd hebt en nog niet gesmeerd, is het bijna niet te doen. Goed gesmeerd werkt het meteen veel beter. Veel fabrikanten smeren schraal in het wijzerverzetmechaniek. Zal helaas vooral een productiekosten-kwestie zijn (yep, zelfs bij een Breitling).

Mag het een drupje meer zijn?!

ETA 2824-2

De prestaties van dit uurwerk zijn idd afhankelijk van goede smering
en onderhoud.

Grt.

Tnx voor zover! Van de week ga ik er maar even mee langs:)

shimano 600 uurwerk…

ben toch meer van de Campagnolo uurwerken…

Die shimano 600 is wel al oud. Ik ben meer van de Shimano Dura Ace groep.

Bert

dit is normaal bij de meeste zwitserse horloges. dit heeft niets met het uurwerk te maken. het is de veer in de kroon. gewwon de kroon terug zetten en weer uitrekken.