Vraag over batterijen

Ik ben nieuwsgierig naar het volgende:

Kan je een knoopcel alkaline batterij gebruiken in een vintage quartz horloge?
Laten we zeggen in een Omega 1320 kaliber uit de jaren 70.
batterij L736

Een L736 van 1,5 Volt alkaline, zou een langere levensduur hebben, maar kan je die in de plaats van een zilver-oxide batterij van 1,5Volt?

In het verleden heb ik eens een batterij laten zitten in een Omega Deville, omdat ik deze toen een tijd niet droeg. Nadien bleek de batterij uitgelopen te zijn en was het kaliber om zeep, kostte me toen redelijk wat geld om dit te laten herstellen.

Waardoor gaat de batterij juist lekken? Is het puur door de batterij of heeft het uurwerk zelf ook een invloed?

Ik hoor het graag

Mijn ervaring is dat de alkaline batterij eerder de neiging heeft om te gaan lekken. De (goede) zilver oxide batterijen minder. En ik dacht dat die juist langer mee gingen? De kwikbatterijen waren soms nog beter, ik heb twee jaar geleden eens een kwikcel uit een omega megasonic gevist die er volgens mij al wel 10 jaar in zat, was nog potdicht.

Wat quartz horloges vaak de das omdoet is dan nog niet eens de prut die er uit komt, maar de gassen van de lekkende batterij die kwetsbare spoeltjes en ic verbindingen aantast.

Hoi,

Geen alkaline gebruiken. De kans op lekken is groot.
Kijk even hier voor wat meer achtergrond info.
http://www.graficall.nl/Product~id~6642-Maxell-SR714SW.aspx
Zelf gebruik ik Energizer, Seiko of Maxell. Ondanks dat Renata door de Swatch group geadviseerd wordt gebruik ik die niet i.v.m. minder goede ervaringen.

Succes.

Gr.Men

Dank u, hier ben ik dus mee geholpen.

Ik bleek dus eerst verkeerd geïnformeerd.
Trouwens wat als er corrosie optreedt, kan die gestopt worden?

Indien corrosie is opgetreden is het lastig en afhankelijk hoe lang de gelekte substantie zijn gang heeft kunnen gaan bepalend voor de schade. Je kunt de oxide laag (groenige) voorzichtig weg halen. Het vervelende is dat je vaak de goudlaag die op contacten is aangebracht (voor een perfecte geleiding) mee beschadigd. Zelf verwijder ik altijd eerst voorzichtig de groene kristallen met een stukje penhout. Vervolgens tip ik met een oude olie gever de plekken aan met een kleine hoeveelheid contact reiniger ( conrad of andere elektronica zaak)en laat ik dit even inwerken en dan herhaal ik het verhaal met de penhout. Als alle rommel weg is is het nog goed zaak om de plek weer te reinigen met alcohol of wasbenzine. De contacten moeten weer helemaal schoon en vetvrij worden.
Voor dit hele verhaal geldt…beetje bij beetje en heel voorzichtig te werk gaan.

O ja… i.p.v. penhout kun je ook het hout van een lucifer gebruiken, zolang het maar zacht is.

Post anders eens een foto van de schade?

Gr. Men

Tanks, goed om weten