Vraag over Bergeon schroevendraaier en pushpinwisselaar

Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een goed setje om mijn Speedmaster horlogeband op maat te maken en te wisselen
Nu vond ik een mooie Bergeon schroevendraaien maar ik kwam er niet echt uit welke maat ik nu moet hebben.
De ene keer zie ik 1,60mm en dan weer 1,80mm en volgens mij heeft het iets te maken met de leeftijd van het bandje. Maar misschien weet iemand dat hier.
Ik heb een 3861 dus vrij recent en ik neig naar de 1,80mm maar voor ik zo’n relatief duur stukje gereedschap aan ga schaffen wil ik het toch graag zeker weten.

Dit geldt ook voor de pushpin wisselaar. Ik kom op internet de Bergeon 6767 en 7767 tegen maar ook hier weer twijfel ik en ik krijg tegenstrijdige antwoorden op internet.
Is hier misschien een horlogemaker of purist die het verlossende antwoord heeft? En nee ik ga niet alle 4 aanschaffen :slight_smile:

Groetjes

Peter

2 likes

1.8mm

Die Bergeons werken voornamelijk voor leren banden, voor een stalen band gebruik ik zo’n tweezer:

image

1 like

Super dank je. Dan is het ene afgevinkt en nu even kijken of zo’n tweezer wat is. Dank voor de tip

1 like

Oh wacht, dit ging nog om de 1861 band.

Dit gaat wel om de 3861, schroevendraaier blijft hetzelfde:

Ik ben erg in mijn nopjes met dit tooltje:

https://straphabit.com/collections/tools-and-accessories/products/premium-watch-bracelet-removal-and-installation-tool

2 likes

Is dit ook te gebruiken voor leer/stof/rubber bandjes of alleen voor stalen bracelets?

Ik heb deze een keer geprobeerd en is rechtsreeks de kliko in gegaan.

Als je iets beter wil dan de standaard Bergeon 6767 en voor stalen banden zou ik dan de Bergeon 7825 adviseren. Al het andere is het gewoon net niet.

2 likes

Ik vond ‘m echt top. Wat een contrast!

1 like

Maar alleen voor bracelets? Of ook leer?

Dat ziet er ook wel handig uit

Bergeon 6825 wel eens geprobeerd?

Ik krijg er keuzeverlamming van

1 like

Heb je een Bergeon 7825 geprobeerd? Misschien is mijn standaard iets hoger betreft gereedschap :slightly_smiling_face:
Heb nog niks gevonden dat sneller en beter werkt.

2 likes

Voor een leren of rubber band gewoon de Bergeon 6767 of elk andere pushpin tooltje gebruiken.
Deze gereedschappen zijn om een stalen band te wisselen als je de pushpin aan 2 kanten tegelijk moet inknijpen

1 like

Zou je willen toelichten waarom dan juist dit model van Bergeon? Ik zie op internet dus ook veel verschillende types voorbij komen ben altijd wel benieuwd naar de reden waarom men de ene beter vind dan de ander

Nee dit is niks en is nog veel duurder ook.
Daar zit het draaipunt bovenin waardoor je hem al scheef op de pushpin zet.
Beste is dan echt de 7825.

1 like

Ja precies, waardevolle informatie dit. Thanks!

Ook beter bij die fitted rubber straps dus. :ok_hand: Thanks man

Het enige probleem vind ik dan wel de prijs. En nu zal iedereen roepen als je een Speedy kan kopen dan ook een pincet van meer dan 100 euro en dat is terecht en dat lukt ook wel maar ik gebruik het waarschijnlijk zo weinig dat ik de prijs dan wel te hoog vind.
Maar misschien zijn er exemplaren van een ander merk. Dank voor de inspiratie ik leer toch weer heel wat op deze manier

Ja snap ik is ook niet voor iedereen, als je wil kun je ook met een kleine schroevendraaier stalen band eraf halen als je voorzichtig bent, en anders even afplakken.
Maar sommige geven heel veel geld uit voor bijvoorbeeld een Bergeon 6825 en denken dan dat ze het beste kopen omdat deze zo duur is, volgens mij gaan die al richting de 300 euro.

1 like

De 7825 is gewoon handiger te hanteren, simpel ontwerp maar veel steviger. Ook die vorkjes zijn fijner maar veel steviger.

1 like

Maar wat denk jij voor de simpele ziel zoals ik die misschien eens in het jaar een bandje wisselt zou dan één pushpin wisselaar van Bergeron goed genoeg zijn? Het is wat gepruts maar ik zie in filmpjes dat er een techniek voor is dus misschien een beetje oefenen. Of naar de horlogemaker :wink: