Vraag over bracelet adjustment Grand Seiko SBGX (series) – links verwijderen & correcte balans bracelet

Beste HF-toppers :smile:

Ik probeer wat duidelijkheid te krijgen over de bracelet van mijn Grand Seiko SBGX261, maar ik kan online verrassend weinig concrete info vinden over hoe dit specifieke model precies aangepast moet worden.

Een tijd geleden heb ik de bracelet laten verstellen bij Schaap en Citroen, maar eerlijk gezegd heeft de bracelet nooit echt goed gecentreerd gezeten daarna. De clasp zit vrij ver richting de onderkant van mijn pols, waardoor de kast tijdens het dragen naar achter trekt in plaats van mooi bovenop de pols te blijven zitten.

Sindsdien ben ik ook ongeveer 20 kg afgevallen, dus inmiddels vliegt het horloge echt rond mijn pols :sweat_smile: Daardoor valt die scheve balans nu nog veel meer op.

Volgens mij zitten er momenteel nog 3 half links aan de 6 uur-kant van de bracelet, dus ik vermoed dat de verdeling gewoon niet optimaal is.

Bij standaard Seiko of Tissot bracelets doe ik het normaal gewoon zelf: pin eruit slaan, link verwijderen, klaar. Maar bij deze GS bracelet durf ik het eerlijk gezegd niet zomaar aan zonder te weten hoe het exact werkt.

Ik zit eraan te denken om zelf een set Bergeon schroevendraaiers (1.2mm of 1mm?) te kopen en het netjes zelf opnieuw te balanceren, maar ik wil eerst zeker weten hoe deze bracelet exact werkt.

Bij de SBGX261: schroef je de links maar van één kant los, of moet je aan beide kanten tegelijk werken?

Ik wil liever niets forceren of beschadigen, dus alle tips of ervaringen zijn welkom :smiley: Foto’s… iets… wat helpt!

1 like
  • 1.2mm
  • het zijn 2 ‘halve’ (2/3e) schakels op een nieuw horloge
  • 1 schroefje zou kunnen als het pinnetje eruit wil vallen
3 likes

zijn 2 schroefjes los van elkaar met een pin ertussen, meestal moeten beide schroeven eruit

2 likes

[ schroef ] ==== PIN ==== [ schroef ] Zo dus?

Een kant moet je waarschijnlijk met een schroevendraaier vasthouden terwijl je de andere kant losdraait toch? En als ik het goed begrijp zou één kant losschroeven in principe genoeg moeten zijn om de pin eruit te krijgen?

1 like

De schroefjes zitten onafhankelijk vd pin (en dus ook van elkaar) in de schakel geschroefd. Als je er 1 uit hebt, zou het pinnetje eruit kunnen vallen. Ik doe meestal beide schroefjes eruit, zodat ik het pinnetje eruit kan helpen door aan 1 kant te ‘duwen’.

4 likes

Wat een GEDOE man… Zwitserse chirurgie van gemaakt zal Bergeon 1.2mm bestellen thanks man!

2 likes

Voor de balans: als je aan één kant meer schakels hebt dan de andere:

Altijd de kant met de meeste schakels aan de 12 uur zijde

Vaak heb ik met een halve schakel meer op 12 de band mooi gecentreerd

2 likes

Zie deze link: Resizing Grand Seiko Bracelets — Plus9Time

Gebruik ajb een goeie Bergeon schroevendraaier te gebruiken. En let op dat je de schroeven niet probeert helemaal erin te “ramdraaien”. Dan draai je de schroef en/of de pin kapot. Met twee vingers op de schroevendraaier totdat je met beetje duwen ziet dat er geen speling meer op zit.
Bergeon 6744 of goedkopere variant, is toch maar plastic (ff kijken welke breedte model je het handigst vindt).
Bergeon 1.2mm schroevendraaier, hier zou ik niet op beknibbelen.

En succes, altijd spannend zulke klusjes als je ze niet vaak doet.

Tips:

• koop inderdaad een rode bergeon, goed gereedschap is het halve werk
  • plak de zijkant van de schakels af met doorzichtig plakband. Steek dan je schroevendraaier er doorheen om het schroefje los te draaien. Dat voorkomt krassen op de gepolijste zijkanten. Doe het ook weer bij het aandraaien, je kunt dan je plakband met je gemaakte gaatje herbruiken en het schroefje er doorheen steken
  • het moet soepel gaan, heb je het idee dat je ergens tegenaan draait, controleer dan of alles goed zit en het pinnetje niet scheef zit
  • je kunt volstaan met 1 schroefje, als het pinnetje er daarna uit valt, zoniet dan zul je van de andere kant moeten duwen
  • lees vooral de uitleg over de hele schakels en de 2/3e schakels, dat is de sleutel naar een goed zittende Grand Seiko
1 like