Vraag over caliber oude Prisma

Dag allen,
Mijn broer stuurde me vandaag deze oude Prisma op.
Hij is er van gecharmeerd en dat gebeurt niet vaak.
Daar wil ik op doorpakken, het horlogevirus overdragen.

Maar na opening bleek het uurwerk de pal te missen.
Misschien kan ik vervangende onderdelen vinden, maar dan zal ik eerst het caliber moeten identificeren.
Daar loop ik vast. Nu weet ik dat hier kenners zijn die me kunnen helpen.
Dus: help? Alvast dank!

1 like

Ik was mijn voornaamste bron vergeten: Ebay.
Toch vrij snel nog wat gevonden.
Het lijkt een PRISMA AS ST 1802/03.

Dit is familie van AS 1802, dat vergemakkelijkt het zoeken naar dat onderdeeltje.

2 likes

Zit die hier tussen ?

3 likes

Ik denk deze dan.

1 like

Als je het zeker wil weten zal je de wijzerplaat moeten demonteren.

1 like

Deze lijkt er inderdaad sterk op. Al denk ik dat ik het pas zeker weet als ik ze naast elkaar zie.

Maar ik denk dat het exemplaar in jouw Prisma een Aurore-Villeret is; cal. 427 mogelijk

2 likes

Mooie werkjes hoor, ook gebruikt door bijv. Corum.

3 likes

Ik zou het durven gokken

1 like

Mooi, al die kennis hier verzameld. Niet alles wat op Ebay staat is waar. Daar werd een sterk gelijkende benoemd als AS 1802. Ook nog even bij Ranfft gekeken. Dat lijkt inderdaad te kloppen, zeker met de plaatsing van de diamantjes.

@chi_kwadraat heeft de hoofdprijs! Het is een Aurore-Villeret 427

Een AS 1802 is het dus niet. Kijk maar:


Deze van @Dukmans


Aurore -Villeret 427


AS 1802


En sorry @ Scudo, deze is het dus ook niet.

3 likes

Ik ben al flink geholpen! Een volgende vraag die bij me opkomt is in welke merken horloges ik dit uurwerk mag verwachten. En is daar ook een database voor?

3 likes

Voorwaar niet de minsten: Doxa, Bulova, Cortébert, Baume&Mercier, Hamilton, Juvenia, Favre-Leuba, Blancpain, Ulysse Nardin, Leonidas, Corum, Glycine, Breitling,…

Bron: Watch-Wiki.org Lemma: Etablissement Aurore

Er staan verschillende van deze uurwerken op ebay. Kosten rond de 40 euro voor een kompleet uurwerk, dus dat valt nog reuze mee.

Wow, dank jullie wel voor het delen van de kennis! De volgende stap is de juiste donor vinden. Als er daarbij vorderingen zijn, laat ik die natuurlijk graag zien :smile:

1 like

Mede speurneus @chi_kwadraat heeft het grootste deel van je vraag al beantwoord zie ik.
Aurore Villeret ken ik ook als een uurwerk uit de meer chique categorie, waar het kwaliteit betreft en dat geldt dan ook voor de merken die Alphons noemde.

Ik ben zo’n bron nog niet tegen gekomen. Bij het zoeken op het grote web vind je wel veel horlogemerken maar daar worden vrijwel nooit de gebruikte calibers bij genoemd, tenzij het om een specifiek model gaat.
Er zijn vele lijsten met horlogemerken te vinden, maar die koppelen zelden of nooit de horlogemerken en de uurwerk/caliber merken aan elkaar als zoekparameters.
De bekendste database voor horlogemerken is wel deze:

Mikrolisk - The horological trade mark index

image

Tot voor kort was de bekendste en meest gebruikte database voor uurwerken die van Dr. Roland Ranfft, maar sinds zijn overlijden vorig jaar is die site uit de lucht.
Een groot deel van de gegevens uit zijn site is wel terug te vinden op een nieuuwe site. Iemand heeft de data overgenomen / gekopiëerd en in een nieuwe interface gezet en is hier te raadplegen:

Ranfft DB

image

Ook de Ranfft database werkt maar één kant op: je kunt zoeken naar calibernummers, er worden zelden of nooit horlogemerken aan gekoppeld.

Een uitzondering is natuurlijk het zogenaamde Manufactuur merk. Dat zij die horlogemerken waarvan de calibers in eigen huis/fabriek/bedrijf gemaakt worden (in house uurwerken). Die dragen dan vaak de zelfde naam als het horlogemerk, maar die naam is niet altijd dezelfde. Bekendste voorbeeld van een manufactuur merk die vrijwel uitsluitend zijn eigen uurwerken fabriceert is Rolex.
Een ander, wat ouder manufactuurmerk is bijvoorbeeld Roamer, maar daarvan hebben de in house gemaakte uurwerken allemaal de aanduiding MST, wat staat voor Meyer & Studeli, de oprichters en eigenaren van de Roamer fabriek. Ook het bekende merk Oris heeft vrijwel alleen maar eigen, in house uurwerken. Dit zijn slechts drie voorbeelden, over de relatie tussen uurwerkfabrikanten en horlogefabrikanten zijn boeken en websites volgeschreven en je kunt er een hele studie van maken.
Interessant om te doen als je die belangstelling hebt! Succes!

Een database waarin ik kan zoeken op calibernamen en nummers, waarbij dan vervolgens wordt vermeld in welke horlogemerken deze gebruikt zijn, heb ik nog nooit kunnen vinden en bestaat (naar mijn bescheiden mening) ook niet als zodanig. Je zult dan met wat meer diepgravend zoekwerk op het grote web de individuele combinaties moeten leggen tussen merk, model, type en uurwerk.

Bij het zoeken naar te koop aangeboden horloges op de grote veilingsites zoals eBay wordt wel regelmatig vermeld welk uurwerk caliber in het aangeboden horloge zit.

Nog even over jouw Prisma: Prisma is niet echt een horlogefabrikant, maar een Nederlands handelsmerk dat bestaat vanaf eind jaren '40 van de vorige eeuw. Prisma kocht voor zijn onwerpen losse onderdelen zoals kasten, wijzerplaten, wijzers, glaasje èn de uurwerken in bij - meestal - verschillende leveranciers en assembleerde die dan zelf, of lieten ze ook wel assembleren bij diverse bedrijven. In zo’n ‘handelsmerk’ horloge, oneerbiedig ook wel ‘plakmerk’ genoemd omdat men op een niet zelf gefabriceerd horloge eigenlijk alleen maar een eigen merk op de wijzerplaat ‘plakte’ vind je vaak onderdelen en dus met name de uurwerken van heel verschillende fabrikaten en zelfs uit verschillende landen. Van Prisma vind je horloges met uurwerken uit Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en bij de latere merken zelfs uit China en Japan. Het hoge kwaliteits merk Aurore-Villeret is voor een (voornamelijk) budget merk als Prsma beslist een uitzondering.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

6 likes

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, Lexaf. En dat zoekwerk is een leuk onderdeel van deze liefhebberij. En heel fijn dat je hier weer snel op weg geholpen wordt, als de bomen de weg naar het bos blokkeren :smile:

2 likes

Jij bedankt en graag gedaan!