Vraag over calibre soorten

Beste allemaal,
Ik ben niet zo lang geleden begonnen wat oudere horloges van maarkplaats te kopen en te restaureren (voor het oefening), maar ik heb een probleem. Meest onderdelen te koop op het internet zijn gesorteerd op calibre. Waar kan ik informatie vinden over hoe de verschillende calibre uitziet? in het eerst instantie het gaat over en 17 juweel hand-opwind kaliber in een Rotary horloge van de jaren 60’s.

ik hoop iemand kan mij helpen

met vriendelijk groeten

Sam

Beste Sam,

Informatie vinden over de oude “kalibers” is niet zo moeilijk, maar hangt ervan af of je zelf al weet over welk werk het gaat. Bij de meeste werken staat het werknummer gestanst op de bodemplaat (meestal onder de balans). Het nummer is dan vergezeld van een “logo” (bvb FhF voor “Fontainemelon”, ETA, een “L” voor Landeron enz…).

Zo weet je al van welke “ebauche”- fabrikant het werk afkomstig is. Rotary is immers de fabrikant van het gehele horloge, maar heeft imho nooit eigen werken gemaakt, dus daarom moet je eerst op de bodemplaat kijken.

Om werken te herkennen bestaat een heel goed hulpmiddel: de “FLUME” catalogus van de firma Flume in Duitsland. Is op de meeste beurzen te koop en je kan er quasi alle oude werken in terugvinden (zowel op naam als op kaliber als op grootte en de vorm van de “tirette”). (Die van Alpha staan er niet in !! :wink:

Als je een goeie scherpe foto van het werk en het ingestanste nummer en logo onder de balans op het forum zet, dan kunnen we je zeker verder helpen.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Morse, bedankt voor de info. de symbool lijkt een soort wolk met ‘ST’ daar in en het nummer 1686 daar onder.

ik heb een andere rotary met wat lijkt hetzelde calibre te hebben, maar die heeft het letters 'AS; en het nummer 1795 daaronder.

zegt dit iets voor jou?

sam

ST (in de wolk) staat voor het ebauche “Standard” (betekent niet “standaard”, maar was een ebauche-merk) 1686 is een 11,5 lignes werk (doormeter) met handopwinding met direkte centraalseconde-aandrijving.
Je ander Rotary heeft een werk van A.Schild (zelfde wolk errond) met ook een 11,5 lignes werk (centrale seconde).

Als je daar dus stukken voor wil bestellen dan moet je met deze gegevens (werknaam + nummer) zoeken. Op internet kan je wel wat vinden (een voorbeeld is http://www.uhren-roemer.de , die trouwens ook bijna steeds op de Rikketik staat en die ook op z’n website onderdelen voor enorm veel oude kalibers aangeeft) maar in de gele gids is wellicht ook een leverancier van horloge-onderdelen te vinden waar je terecht kan.

Weet wel dat het zoeken (en vinden) van onderdelen voor oude horloges veel, heeeeel veel geduld kan vragen.

Hopelijk ben je hier wat mee,

Vriendelijke horlogegroeten,

Morse.

Of probeer het op deze website eens te vinden, staan er meer dan 4000 op…

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk

kleine aanvulling: onderdelen hebben allemaal een (standaard) “ebauchenumer”, is belangrijk om dat bij je bestelling te vermelden (in de forum-faq vind je de belangrijkste benamingen en nummers)
Dus voor uurwerkonderdelen geef je op: Fabrikaat - Kalibernummer - Onderdeelbenaming - Onderdeelnummer

bijvoorbeeld als je een tiretteveer nodig hebt voor je eerste projekt:
1x tiretteveer #445 voor Standard - kaliber 1686

Hier in Nederland weet ik alleen Friederichs - Heemskerk en den Hoed - Rotterdam; bij beide kun je blijkbaar het beste even langs gaan voor onderdelen, niet bellen of faxen of zo.
Roemer reageert sowieso vrijwel nooit op fax- of emailbestellingen van uurwerkonderdeeltjes.
In Amerika werkt het bestellen bij O.Frei goed, bij Jules Borel redelijk (even hun website checken) wel dure verzendkosten natuurlijk

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij de ervaring van Morse: het zoeken/vinden van een onderdeeltje vergt vaak heel veel meer geduld en tijd dan de reparatie zelf!

Succes,
Paul

Inderdaad , Mooi gedocumenteerde site !! (tu)

1686 is ook een A. Schild caliber volgens mij.

Arjay

In zekere zin wel. Beide fabrieken behoorden na een vroege fusie tot de Ebauches SA, een zwitserse holding die via veel omwegen heeft geleid tot de huidige ESA (ebauches) en ETA (horloges).
De twee vermelde werken werden wel in verschillende fabrieken gebouwd.
De “stempel” ST staat trouwens voor Ebauches Standard en AS voor Ebauches A Schild.

Wie in de geschiedenis van ESA en ETA geïnteresseerd is, kan op volgende link een mooie korte samenvatting vinden:

http://www.invenitetfecit.com/fabricants/page-ETA.html

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

allemaal,
bedankt voor de info. ik ben wat wijzer geworden !!

groeten

sam