Vraag over draadrichting schroeven tonrad

Heeft iemand van het forum al eens een Citizen kaliber 3102 onder handen gehad?
Hierbij een foto hiervan.
De schroef van het kroonrad heeft rechts draad, dus naar rechts losdraaien. Dit ging prima.
Weet iemand wat voor draadrichting de schroef van het tonrad heeft? Deze schroef zit zo enorm vastgedraaid, dat ik het niet loskrijg. Ik durf niet meer kracht uit te oefenen omdat ik niet zeker ben van de draadrichting. Meestal is dit links draad maar er zijn ook horloges waar dit ook rechts draad is. Vaak wordt dit door een dubbele streep op de kop van de schroef aangegeven.
Evenzo de schroef van het tonrad van de veer voor het alarm. Ook deze zit erg stevig vastgedraaid.

2 likes

Ja dat zou kunnun, bedankt. Ik gebruik daarvoor “plusgas” vergelijkbaar met WD40

Even in een andere categorie gezet, hier krijg je waarschijnlijk meer response op jouw vraag.

1 like

Ik heb ooit eens een werkplaatshandboek van Citizen gedownload, ik vond dit over het 3102 alarm uurwerk.
Misschien heb je er iets aan.
ps. links draad is naar rechts losdraaien als ik me niet vergis. :blush:

5 likes

Hartelijk dank voor deze informatie.
Zowel de schroef van het kroonrad als van de veerton zijn rechtsom losdraaiend, eveneens die van de veerton voor het alarm.

1 like

Hier is het werkplaatshandboek te bekijken, het 3102 uurwerk staat in het laatste gedeelte bij -98 series.

1 like

Hallo Inca
Ik heb deze info nog gevonden.

The movement is the USSR calibre AS 1475 based Citizen alarm. This is the calibre hand winding 3102 (date), 21 Jewels, 18000 bph

Geen idee of dat echt zo is maar misschien helpt het u iets verder.

Misschien is het met die info makkelijker aan onderdelen te komen.

Dat had ik al gelezen, maar hierin stond niet de info die ik nodig had.
Bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Hartelijk dank voor deze link. Daar heb ik wat aan.
Jammer, de links werken niet meer.
Echter, via google toch kunnen vinden en downloaden. Nogmaals bedankt.

1 like