Vraag over duikhorloges

Ik vroeg me af op de duikhorloges staat altijd op bijvoorbeeld 200m/660ft
Maar ik sprak gisteren met een vriend en die zegt dat het geen diepte betekend Maar hij wist ook niet wat wel ik vond het maar vaag dus vandaar mijn vraag hoe zit het met dat 200m/660ft

Hoi Tim,

Met behulp van de zoek-functie vind je heel veel informatie rondom dit thema.

200m is de maximale afstand die je ermee kunt gooien. :wink:

Ik dacht: 200m dat is 8 baantjes zwemmen!

(200m komt overeen met de overdruk waar een duikhorloge op is afgetest 20 bar in dit geval. er komt echter meer bij kijken, temperatuurverschillen, druk’schokken’ bijvoorbeeld. Klinkt stom, maar met een horloge getest op “200 meter” zou je moeten kunnen duiken tot plm 50 meter. En veel dieper gaat een sportduiker niet geloof ik)

trouwens, 200m/660ft is precies 1 :+

de laatste info is helemaal correct, om echt mee te duiken, moet het horloge idd 200 m of 20 bar bestendig zijn,alles minder alleen mee zwemmen of douchen of handen wassen. En dieper dan 50 m gaan de meeste sportduikers echt niet!

@tim-1985

De meteraanduiding geeft inderdaad de druk aan die overeenkomt met een bepaalde diepte. Door beweging in het water, springen van een bepaalde hoogte etc kan de druk verhogen ook al verandert de diepte niet.

Als je er het fijne van wil weten, kijk dan eens op wikipedia voor het verschil tussen een “water resistant” en een “diving” horloge. Dat is allemaal heel precies vastgelegd in ISO normering

en

Als op de wijzerplaat of caseback niet de term “DIVING”, “DIVER’s”, “PLONGEUR” of “SCUBA” gedrukt staat, mag je ervan uitgaan dat het niet om een duiker maar om een gewoon waterdicht horloge gaat.

Gr.,

GBW

Bedankt allemaal voor de snelle uitleg