Bij het vastzetten van de anker/radarkloof hoorde ik een klein tikje. Tijdens het opwinden van het uurwerk draaide alle radartjes. Na nadere inspectie bleek het een kapotte anker te zijn. Nu is mijn vraag: kan ik het kapotte ankertje vervangen door elk willekeurige andere anker??
Natuurlijk niet. Dergelijke ankertjes zijn er in duizenden soorten en maten.
Edit: wat is er trouwens kapot? Lijkt me onlogisch dat je het anker hebt gesloopt. Ik zou eerder verwachten dat je het asje hebt gebroken of een robijntje uit de schellak hebt gedrukt.
Vermoedelijk heb je de tap gebroken van de as die in het anker zit.
Dat komt heel veel voor bij niet juist en dus onnauwkeurig terugzetten van het anker en het monteren van de brug. Als dat dus het geval is, dan moet je een nieuwe as in het anker zetten, of een compleet nieuw anker aanschaffen.
Het oude asje moet er dan uitgedrukt worden, waarna de nieuwe as erin geperst kan worden.
Als het nog een gangbaar uurwerk is, dan is een asje zeker nog te krijgen en te bestellen bij de groothandel.
Het inpersen moet wel nauwkeurig gebeuren in verband met de positie van het anker, dat moet immers goed ingrijpen op het ontsnappings-rad.
Om het asje uit het anker te persen en een nieuwe erin te persen heb je wel een triebniet nodig.
In het vervolg goed uitkijken of het anker goed in het steengat zit en vervolgens de brug voorzichtig erop leggen en net zolang voorzichtig het anker bewegen totdat ook de boventap in het steengat zit van de brug. daarna het anker voorzichtig met de pincet omhoog en naar beneden bewegen om te kijken of het anker in beide steengaten zit. Dan voorzichtig de brug verder erop drukken en weer kijken of het anker vrij beweegt.
Als dat is gedaan, dan kan je de brug vastzetten.
Succes
Ter aanvulling:
Tijdens dit klusje is het handig om met een houten prikkertje de kloof op zijn plaats te houden. Meestal voel je wel of het anker op zijn plaats komt. Dan de kloof met de prikker vast houden.
Dank je voor het antwoord. Het is inderdaad het asje wat is afgebroken. Bij inspectie zat er aan de onderzijde geen asje meer. Ga maar eens op zoek naar een ander ankertje, het zelf vervangen van het asje gaat mij nu even te ver😉. Misschien in de toekomst!!