Vraag over een horloge en zakhorloge

Goedendag, ik ben nieuw op dit forum en heb zelf niet echt veel verstand van horloges dus hoop ik dat iemand mij wat informatie kan geven over een horloge en zakhorloge. Er staan geen merknamen op maar op de achterkant van het horloge staat 18k, 0,750 en 115. De horloges zijn van mijn opa geweest die ze op zijn beurt weer van zijn vader heeft gehad. Ik ben erg nieuwsgierig uit welke tijd e.d. deze horloges komen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg, Melvin Looij

1 like

Die getallen die jij zegt dat op de achterkant staat geeft aan hoeveel karaats goud het is. Het zakhorloge is dus 14k goud. (0.585). Als bij de bovenste 18k en 0,750 staat, zal deze waarschijnlijk 18 karaats goud zijn! Hopelijk is er een lid die meer weet! Interessante horloges, dat zeker!

2 likes

Bedankt voor je reactie, het is voor mij weer iets duidelijker.
Ik hoop het ook, we wachten rustig af.

Hoi Melvin,

Zakhorloge is 14 kt goud, dus in ieder geval de goudwaarde waard. Leuk klokje, emaille wijzerplaat met skeletwijzers. Een blik op het uurwerk zou meer inzicht kunnen geven of er op dat gebied iets bijzonders in zit. Zo niet, dan blijft het bij de goudwaarde, want zakhorloges zijn helaas niet veel waard vergeleken bij polshorloges.

De chronograaf is een 18 kt gouden Chronographe Suisse. Die doen in mooie staat en goed werkend meestal zo rond de 700 tot max 900 euro (dat is mijn ervaring). Deze is niet in een echt mooie staat en ik weet niet of hij loopt. Dat beïnvloedt de waarde aanzienlijk.

Dat is wat ik ervan kan zeggen. Ik ben geen kenner, wel een liefhebber! Succes! :relaxed: :+1:

1 like

Het horloge is een chrono, een horloge met een soort stopwatch functie, jaren 50/60. Op de wp staat chronograph suisse. Wrs 18 k goud, maar deze werden wel "dun"uitgevoerd om de prijs te drukken. Ik meen ook te zien dat de lug linksboven is ingedeukt?

Loopt het horloge nog? Wel mooi hoor!

1 like

En voor meer antwoorden is het handig om ook foto’s te plaatsen van het uurwerk, mn van het uurwerk van het zakhorloge…

Die chronographe suisse lijkt sterk op deze:
http://lamesuredutemps.com/one.cfm?Chronograph&uuid=999C35F7-9F3E-1F7E-79022F6A6CA94A31

Ik vermoed dat die van jou ook een Venus 170 uurwerk aan boord heeft vanwege de boven elkaar geplaatste subdials.

Maar zoals hierboven gezegd, foto’s van de uurwerken zou helpen. :sunglasses:

2 likes

Mijn inziens eerder 5 a 600 max

1 like

Met Ghentwatch eens, dit is een simpele en deze doet 350-500 naar mijn mening, zie bv de deuk in de lug links boven, voor mij al een reden om hem niet te kopen. Deze heeft wel een Venus uurwerk want dan weer iets beter is dan een Landeron 248 of iets dergelijks. Ik zie niet lopende of beschadigde exemplaren regelmatig weg gaan voor €250-350, goudwaarde is €175-225, flinterdunne kast met een messing binnendeksel.

€700-€900 alleen als het een wat minder gewone chrono is bv met valjoux 22 of met een zware gouden kast of natuurlijk een bekend merk.

Ik heb hier ergens eens een post geplaatst met chronograaf prijsvergelijkingen naar mijn inziens, even zoeken.

1 like

@Melvinlooij , welkom, leuk horloge die chrono, zeker als die al zo lang in de familie is in ere laten herstellen (zijn hier genoeg vakmensen die dit kunnen @koen voor het zakhorloge en bv @PeterLC denk ik) en er van genieten!

Iedereen bedankt voor de reacties! Mijn intentie was ook niet om ze te verkopen maar om wat mee info over de horloges te krijgen en dat is gelukt! Hartelijk dank aan iedereen.

1 like