ik ben nieuw op dit forum en zal mij zelf even kort voorstellen.
Ik heet Twan en ben 32 jaar en kom uit Geldermalsen.
Ik was altijd gefascineerd van de oude horloges van mijn opa’s, en heb deze ook in eigen bezit gekregen na hun overlijden.
ik zal binnenkort een paar foto’s er van hier op het forum plaatsen.
Nu mijn vraag.
ik heb pas geleden een Union Ancre zakhorloge gekocht.
ik weet hiervan eigenlijk niet direct de geschiedenis van omtrent bouwjaar en waarde.
Hopelijk kan iemand hier mij daarmee helpen.
Welkom op dit forum, en we zijn uiteraard ook benieuwd naar de horloges van je opa.
Ik vind zakhorloges altijd fascinerend maar veel waard zijn ze over het algemeen niet. Er is weinig vraag naar en er zijn er nog heel erg veel van.
Bij gouden zakhorloges is de waarde de waarde van het goud van de kast, deze is dat zo te zien niet dus schat ik de waarde op enkele tientjes.
Uurwerkje lijkt mij als ik zoek bij Dr. Ranfft een Lavina 23, al heeft die van jou de opwindstift op 12 uur, en die bij Ranfft op 3 uur, maar dat waren in die tijd voorkomende variaties. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lavina_23
Het voorbeelduurwerk bij Ranfft is uit +/- 1925, de leeftijd van jouw horloge zou ik ook zoiets inschatten.
Dat kan, dan is de kroon verguld. Op de “ribbels” heeft dan ook goud gezeten, maar dat is er inmiddels afgesleten door het opwinden. Ik vermoed dat de kroon ooit een keer vervangen is omdat de rest van de kast niet verguld lijkt. Staan er nog merktekens aan de binnenzijde van de deksels?
Dat zijn zilvermerktekens. De hoen is het Zwitserse merkteken voor 0.800 Zilver. De kast is dus van massief zilver met een zilvergehalte van 80%. Het stofdeksel is vaak niet van edelmetaal, dat is dan te zien doordat er de markering “metal” op staat.