Goede middag mede forum leden, ik heb een oud zakhorloge op het oog maar er zitten diverse haarlijnen op de emaille wijzerplaat, heeft een van u een suggestie waar dat gerestaureerd kan worden.
bij voorbaat dank
vrgr
Lex
Goede middag mede forum leden, ik heb een oud zakhorloge op het oog maar er zitten diverse haarlijnen op de emaille wijzerplaat, heeft een van u een suggestie waar dat gerestaureerd kan worden.
bij voorbaat dank
vrgr
Lex
Volgens mij is dit zeer moeilijk te repareren, ik laat ze gewoon zitten.
Als er grotere stukken uit zijn , is dit te repareren met een soort vulmiddel.
Dat is hier te verkrijgen, afdeling werkplaats, dan afdeling Schoonmaken en onderhoud blz 4
http://www.hobbyklok.nl/
Aan haarlijnen valt er weinig te doen, hooguit als er vuil in is gaan zitten de wijzerplaat in de ammoniac leggen voor een paar uur om de ergste vervuiling te verwijderen.
Indien het echte beschadigingen zijn kun je, zoals diashock aangaf, speciale vulpasta (soort van wax) kopen.
Dit kun je tot poeder verbrijzelen en in de beschadiging leggen, vervolgens plaatst je een vlam onder de wijzerplaat (stop er eerst wat alufolie onder) tot het geheel begint te smelten.
Het overtollige materiaal kan je heel voorzichtig verwijderen met een goed scherp stanleymesje of een scalpel, vervolgens met een zachte pluisvrije doek kun je het wat glans geven door het op te vrijven.
Zichtbaar blijft het sowieso altijd, tenzij het professioneel gedaan wordt.
Ook wordt er veelal geknoeid met imitatie emailleverf (soort van nagellak) etc, niet aan beginnen kan ik je uit ervaring aanraden, het wordt er echt niet beter op.
Het onderstaande adres heb ik ooit eens gekregen op aanraden van een mede zakhorloge verzamelaar.
Ik heb geen ervaringen met haar werk maar het is wellicht de moeite waard eens te informeren: http://www.zifferblatt-restaurierung.de/index.html
jongens prima advies bedankt
groet Lex
Volgens mij is die wijzerplaat in het verleden al eens bijgewerkt.
Ik zou het eerst voorzichtig reinigen met een wattenstaafje, beetje water en wat zeep.
Ik demonteer de wijzerplaat soms en reinig hem in de ultrasoonreiniger met water en zeep, kleine barstjes en haarlijnen worden dan vrijwel onzichtbaar.
Dit kan alleen veilig met emaille wijzerplaten.