Vraag over exotische Omega

Ik heb enige tijd geleden een zeldzame Omega tegengekomen, maar vind er niets meer van terug.

Het betreft een Quartz, uit de tijd dat deze kostbaarder beschouwde werden dan mechanische horloges.
Het was een met golfpatronen op de dial, Seamaster neem ik aan.
Gebouwd uit een exotisch materiaal, donker, toen zeer duur en zeldzaam.

Ik meen me te herinneren dat het een naam had in de genre Black

Het gaat niet over een 300 SMP, deze zijn ook gemaakt in tantalium of zo.
Het horloge waar ik het over heb is ouder.
Hoewel met deze gegevens, vind ik niets weer.

iemand meer gegevens of foto’s?

PVD Calypso?

Neen.

Frustrerend, ik heb hem meer dan een jaar geleden te koop gezien op een Engelstalige site.

Hij was het oudste horloge dat ik gezien heb met die typische Seamaster wave patroon op de voorkant. Ik zou zeggen dat hij uit de jaren 80 moet zijn, niet een van de eerste quartzen, maar wel nog zo oud dat men een quartz hoog genoeg inschatte.
Volgens de beschrijving was dit toen het luxe paardje, een echt exoot, waar Omega al zijn kunnen had in gestoken. Speciaal materiaal. Hij was hoekig, niet rond (neen, niet de Marinechronometer, maar wel in die spirit van hele degelijke quartz met vooruitstrevende techniek en materiaal)
De kast en band was donker, eerder mat.

Blijkbaar was die toen ook erg duur in aanschaf.

Had hem ervoor nooit gezien en heb hem er na ook nooit meer. En dit wil wat zeggen want ik zie redelijk wat foto’s van horloges langskomen.

Zover ik weet heeft Omega in de 80s alleen stalen modellen gemaakt behalve de PVD Calypso en de Titane Seamasters.

Is het geen Titane Seamaster (alhoewel ik betwijfel of die waves heeft)

Neen, geen Titane.

Gevonden, de Black Tulip Ceramic !!!
Is dus uit 1981.

Ik had black orchid in mijn hoofd, is dus andere bloem.

One of the rarest production Omega watches ever made!

The Omega Seamaster Black Tulip was produced in such tiny numbers in the early 80’s that it is very difficult to even find any information on it! You will however find one other, although you will have to go to the Omega museum in Bienne, Switzerland!

Ten years of research into this vintage Omega Sea Master culminated in an extremely short production run in 1981. Available by special order only and at a price almost 5 times that of the Omega Speedmaster! This rarest of all rare Omega has a case made entirely from dark grey/black ceramic with an integral stainless steel link bracelet fitted with dark grey/black ceramic tiles.

Omega calibre 1420 quartz movement as fitted to most models at this time and with an alluring almost square black wave dial.

Vintage Omega for Sale rarely include this watch. So if you want a watch that none of your friends will see anyone else wearing, ever…then this is the one!

Vroeger duur (5x prijs speedmaster), nu kan je ze blijkbaar voor 500€ op de kop tikken, al zal je er niet snel op een vallen.

Hier is de link,
Neen ik ben niet de verkoper en heb geen voordeel uit deze verkoop, die is trouwens al lang achter de rug denk ik.

Je ziet met moeite de wave pattern op het dial, maar die is er wel.
Een voorloper op de Rado’s?

http://forums.watchuseek.com/f29/omega-seamaster-ceramic-black-tulip-1981-superb-reduced-492103.html
en nog één (nu ik de naam heb gaat het vanzelf)

Hier een interessante link over het gebruik van het materiaal voor horloges .

Heb je de Omega A Journey Through Time? Staat een klein beetje info over dit monstertje in.

Neen dat boek heb ik (nog) niet.
Ik kijk het na als ik de kans heb.

Doe ik wel voor je als je geinteresseerd bent, dan snap ik even een fototje uit het boek.

Graag, thanks

Niet echt ideaal getrokken maa rkom :stuck_out_tongue:

1 like

OK, dat is goede info. Bestaat dus ook in goudkleurige versie. :grinning:

Tijdens men zoektocht ben ik me beginnen afvragen op welk horloge de seamaster golfjes voor het eerst zijn aangewend.
Ik dacht vroeger dat het voor het eerst op de 300 SMP was, dit is dus niet het geval. Was het dan op deze Zwarte Tulp?

https://www.thewatchforum.co.uk/index.php?/topic/118537-omega-seamaster-cermet/

Na 4 jaar ben je er eindelijk achter gekomen :grinning::+1:

Bekijk het als delen van informatie, de leden kunnen er maar goed bij varen. :grin:
Dit is volgens mij een weinig gekend model van Omega.
Door Rado en de huidige materialen is dit nu een horloge dat veel minder indrukt maakt, maar toen wel hoogstaand.

Oh zie het niet als klacht/cynisme/sarcasme… ik vind dat serieus leuk dat het 4 jaar duurt en je er dan achter komt en alsnog deelt. :ok_hand:

beste klongy gold versie?of reflectie van het licht ?

Ziet er goed uit

Die die ik zocht was zwart sterk glanzend, blijkbaar bestaan die ook in goudkleurig glanzend.

Ik heb er trouwens geen in real life gezien.

Dat zal dan de overtreffende trap van allerzeldzaam heten .Daar gaan we dan voor een nieuwe speurtocht van enkele jaren .