Vraag over Geimproviseerde timing machine van tien euro

Op het archief las ik dit interessante artikel van gschoots. Helaas is in het archief iets van het artikel verloren gegaan.
Mijn vraag: wat moet je dan kopen voor tien euro en hoe werkt het?
vr. groet,
Jos

Hallo Jos, ik zie inderdaad dat ruwweg 90% van de content van dat artikel is weggevallen bij de migratie naar het nieuwe forum. Dus even in a nutshell.

Timing machines werken door het opvangen van het tikgeluid van een horloge, door hier wat berekeningen op los te laten kan deze laten zien hoe goed het uurwerkje loopt. Omdat een gewone microfoon teveel ruis oppakt zijn deze niet echt geschikt tenzij je een ruimte van absolute stilte kunt garanderen. Wat je nodig hebt is een contactmicrofoon, deze zet trilling om in een signaal (dit principe wordt ook gebruikt bij electrische gitaren). Maar alleen zo’n microfoon (piëzo element) is niet genoeg, deze heeft uiteindelijk nog een audio-uit voor je computer om op te vangen en een voorversterker nodig. Op eBay kun je afluitsterapparaatjes kopen waarin precies alledrie de onderdelen samen komen, de dollarkoers is wat ongelukkig maar voor niet veel meer dan een tientje heb je zo’n ding.
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=spy+microphone+wall&LH_PrefLoc=2&rt=nc&LH_BIN=1
Mocht je het je afvragen, voor afluisteren zijn deze totaal niet geschikt… :wink:

Deze sluit je met een male-male audiokabel aan op je computer (microfoonpoort), en neem je een stukje audio van 30 seconden op met audacity (open source tool). Met de gratis versie van eTimer (normale versie is betaald) kun je vooropgenomen stukjes audio checken en met de opname die je dan hebt gemaakt kun je vaststellen of je horloge, te snel of te langzaam loopt en met welke beat error en amplitude.

Is dat omslachtig, ja, maar als je niks anders hebt dan kun je er mee uit de voeten. Je hebt dus alleen een Windows computer nodig en zo’n microfoon van momenteel 14 euro. Wil je serieuzer aan de slag dan ontkom je niet aan een timing apparaat maar die zijn vrij prijzig.

Grappig detail, ik heb een prima TYMC-1000 maar deze pikt de beat rate van mijn Breitling Shadow Flyback niet goed op door de dikke kast terwijl mijn knutseloplossing dat wel deed(met open kast werkt dat natuurlijk wel).

Hallo gschoots, Geert geloof ik? Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, ik ga hier mee aan de slag. Als het lukt of als ik nog vragen heb kom ik er graag op terug.
groet, Jos

Ik denk even verder… zo’n Contactmicrofoontje heb je dus zeker nodig…
Zelf ben ik er nog niet zo’n kei in… maar volgens mij moet het schrijven van een programmaatje dat de tijd tussen 2 tikken meet niet zo moeilijk zijn…

met een Arduino en wat kennis van C moet het toch ook wel mogelijk zijn om iets te bouwen?.. een LCD schermpje heb je ook voor iets van een tientje… laat de timegrapher dan 2 tientjes gaan kosten…nog steeds geen onoverkomelijk bedrag toch?..

't is maar even een hersenspinsel…

Dat zou zeker moeten kunnen, maar doe het maar eens. Er lopen hier wel veel verschillende disciplines rond dus misschien kunnen we net als met de P1lot One iets fabriceren tegen kostprijs.

Volgens mij is zo’n programmaatje nog niet zo makkelijk. Een beetje timing machine laat de rate zien, amplitude en de beat error.
Als ik het goed begrijp, luistert een timing machine naar 4 tikken. De linker pallet van het anker, de rechter pallet van het anker, de “tak” van de impulspin tegen de gaffel van het anker heen en dezelde “tak” weer terug. De amplitude is onder andere ook afhankelijk van de lift angle van het anker en het aantal graden dat de impulspin dus maakt voordat de gaffel hem weer loslaat. Je zult dus ook flink wat presets moeten schrijven.

er bestonden al een hele tijd timers die je op de computer aan kon sluiten (voornamelijk vóórdat de Timegrapher verscheen, toen die op de markt kwam, hielden alle ontwikkelingen op dit gebied op); gratis software kan je hier nog steeds downloaden:
http://home.teleport.com/~gregsa/clocks/wtm/index.htm
ik heb het ooit eens gebruikt, met een omgebouwde “spy-ear” gadget (ongeveer iets als door Geert omschreven), en het werkte ook nog; geen idee of dit nog draait onder windows 7, 8 of 10…

Andere aanbieders (Mikl, Waschke en nog een paar die ik vergeten ben…) leverden wat meer hardware met een goede piezo microfoon en betere software, maar nog steeds PC gebaseerd, al deze aanbieders zijn er nu mee gestopt; grootste “probleem” dat bij al deze toestellen opgelost moest worden was dat de sample-rate van de PC niet nauwkeurig of stabiel genoeg was (blijkbaar, ik heb hier totaal geen verstand van, en had het niet geweten…) daarom hadden de diverse apparaatjes een ingebouwde frequentie generator waarmee je de software kon kalibreren ((de windows timing machine moest je kalibreren mbv een extern signaal)
Anyways als iemand wat wil proberen, dan is de software misschien een goed voorbeeld, voor de wat luiere horlogeknutselaars bestaat er ook een horloge timer app die het af en toe ook best wel aardig doet (ik weet de naam niet, maar heb het wel eens geprobeerd) misschien is de werking hiervan te verbeteren door een contactmicrofoontje aan een oude smartphone solderen… :smiley:

1 like

Voor iPhone heb je Kelloo en voor Android Tickoprint. Maar dan is omgevingsgeluid wel een uitdaging.

Ik gebruik Clocktuner op Android…

de poorten van een PC hebben niet alleen te lijden van een lagere klokfrequentie, maar ook het gegeven dat het OS regelmatig van poort switched… de info gaat er niet als een gestage stroom doorheen…

een Arduino heeft naar ik meen 16Mhz klokfrequentie… moet voldoende zijn…
de software is nog wel een uitdaging…maar als er hier een programmeur is met veel ervaring in het programmeren van tijdkritische software in C… mag ie altijd even wat roepen hier…

als het mogelijk is om in elk geval frequentie en beat-error te registreren… dan heb je de basis al… mijn Timegrapher geeft geen amplitude aan…

mooi grafiekje met puntjes op het schermpje, en de weergave van afwijking in seconden per dag, en beat-error in het scherm… dan ben je klaar… :smile:

een Arduino, contactmicrofoontje, een schermpje, en nog wat klein spul, dan moet je wel klaar zijn…
er zijn ook voor een leuk klein bedragje van die kastjes te koop waar je alles in kan monteren… schermpje, Arduinootje, plugje voor de microfoon, houdertje voor de micro, die je in 6 standen neer kan zetten… meer moet het niet zijn…

klopt, Tickoprint was degene die ik gezien had, werkte soms heel goed, maar een andere keer werd het signaal helemaal niet opgepikt…
Voor degene die toch zelf wat willen rommelen met software, of als iemand gewoon iets meer theorie wil weten van de meting, de manual van de Waschke Secondcheck heb ik hier geupload:
http://wikisend.com/download/682158/secondcheck_handbuch.pdf
Download vervalt na een paar dagen!

Amplitude is wel belangrijk, Jan. Bij een te lage amplitude loopt het horloge misschien goed op de werkbank, maar tijdens het dragen zal het onregelmatig zijn. Ook is het uurwerk veel gevoeliger voor positiewisselingen en schokken.

Toevallig, ik ben net zelf een beetje aan het experimenteren met Wild Spectra, mooie tool voor op een mobile phone. Zie hier: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keithwiley.android.wildspectramobilelite

gr. Bouke