Vraag over gemagnetiseerd

Ik heb mijn Omega Speedmaster weggebracht voor een servicebeurt en nakijken bij Ronald Prins. Nu vertelde hij mij dat het horloge erg gemagnetiseerd is.

Hoe gebeurt dat en hoe kun je dat voortaan voorkomen?

Je hebt hem nog niet zo lang toch? Zou in eerste instantie proberen uit te sluiten dat het in de tijd dat hij bij jou is gebeurd kan zijn. Is niet iets waar je je onbewust aan bloot moet willen stellen.

2 likes

Als je ermee te dicht in de buurt van een magnetisch veld bent geweest. Kan van alles zijn: speakers, magnetrons(?) of gewoon een magneet.
Het is ook niet het ergste wat je kan overkomen, maar je verliest gewoon in één klap veel van de accuraatheid.

Het is overigens niet zo moeilijk om op te lossen, maar pas dus even op in de buurt van magnetische apparatuur.

2 likes

Je kunt magnetisme al checken met bijv een smartphone app: Lepsi. Of een kompas, als je je horloge in de buurt houdt slaat deze uit als het horloge is gemagnetiseerd. Mocht je niet naar de horlogemaker willen om het fixen zou je kunnen overwegen zoiets aan te schaffen. Heb er zelf ook een en het werkt goed!

2 likes

Hij is al bij de horlogemaker, die kan dat prima fixen…

1 like

Bedankt voor de tip, mijn FC loopt iets voor. Niet dramatisch, maar wel te significant om er niets mee te doen. Met het appje idd kunnen meten dat-ie gemagnetiseerd is. Om te verifiëren heb ik ook even de kompas-app geopend en daar kan je het ook mee zien.

1 like

Een Speedmaster als Moonwatch met dichte bodem heeft een extra afscherming ( weekijzeren deksel) tegen magnetische invloed op het uurwerk, soort kooi van Farrady.

Als het een model met glazen bodem is dan is de invloed van een magneet groter, maar bij normaal gebruik zal het weinig verschillen