Hiermee een vraag voor de kenners van vergulde/double/gouden sieraden/horloges; in een Frans horloge uit de 60er/70er jaren staat het volgende merkteken -te klein om te fotograferen: S A (dit is een Griekse A/Alpha dus met het pootje aan de basis), daaronder XX, daaronder een G of 6, slecht leesbaar. Wie weet wat dit betekent, of heeft een vermoeden? Ik denk aan XX als cijfers voor 10 + 10 dus ofwel 20 micron verguld, ofwel 20 karaats goud…
Hartelijk dank voor de snelle reactie en de link naar de Franse hallmarks. Zulke tekens, zowel in Frankrijk als andere landen, zijn allemaal beeltenissen, de genoemde letter-cijfercombinatie is duidelijk wat anders dus misschien niet duidend op het edelmetaal.
het karaatsgehalte wordt uitgedrukt in deel goud van de legering, bijvoorbeeld 0.375(9 karaats), 0.585(14 karaats) en 0.750(18 karaats).Het aantal microns heeft de dikte van de goudlaag op de kast aan.
De meest gebruikt diktes zijn 5, 10 en 20 micron.
Bij de meeste franse horloges tref ik Garanti … ans aan(meestal jaren 20-50). Het getal op de puntjes is meestal 5, 10 of 20. Dit geeft aan hoeveel jaar gebruik de goudlaag aan zou moeten kunnen voordat deze afslijt/doorslijt.
Welke merktekens gebruikt werden in een latere periode was in mijn ogen vrij constant, want dan staat er bij altijd garanti, danwel plaque
Als het massief goud is wordt vrijwel in 95% van de gevallen danwel 4(of een karaatsgetal), danwel een gehalte gestempeld(zoals 0.585). Ook staat er soms 375, 585 en 750.
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Ik kom alleen de genoemde code tegen en geen gehaltetekens (heb de hele kast van buiten en binnen geinspecteerd ::o), dus trek ik de voorlopige conclusie dat het plaqué is, evt. doublé.
Hoe zit dat met NL double dan ?
ik heb toevallig een prisma met daarop goud accenten
achterop het deksel staat dan "18k Gold PL"
verder nog iets van 496 maar dat staat achter of is m.i. onderdeel v/h modelnummer