Vraag over (goud)merkteken op vintage horloge uit Frankrijk

Deze vraag stel ik ook even hier, want onder mede-vintage-liefhebbers bevindt zich misschien iemand die deze code iets kan vertellen :): http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2132522,2132682#msg-2132682

Vriendelijk gegroet,

Hallo Xavier,

S A of S Alpha zegt me niets.
XX betekent dat het proces van het vergulden dubbel de normale duur is geweest waardoor je een iets dikkere laag krijgt.
De G zal waarschijnlijk staan voor Gold Plated of Garanti. Meestal staat er dan een aantal jaren achter, waarmee ze aangeven hoelang je kan verwachten dat de goudlaag niet afgesleten raakt. Is het slecht leesbaar door beschadiging of omdat het afgesleten is?

Grtz Melvin

Hallo Melvin,

Merci voor je info! Het is slecht leesbaar omdat het zo klein is, zelfs met een loep… Er staat verder niets achter, en ook nergens anders op de kast staat iets, ook niet aan de binnenkant. Volgens een juwelier waarop ik mijn vrouw vanochtend heb afgestuurd om e.e.a. na te vragen - ik kon niet van kantoor weg - is de kast doublé. Ik dacht altijd dat doublé een dubbele laag goud betekende maar volgens allerlei bronnen betekent het gewoon verguld… Volgens jouw info kan het dus wel om een dubbele laag gaan, interessant.

Mvg,

Doublé en verguld is bijna hetzelfde. Vergulden is iets met een dun laagje goud bedekken. Doublé is koper dat met een dun laagje goud is bedekt.
Het is overigens niet zo dat omdat het proces van vergulden twee keer zo lang duurt, de laag ook twee keer zo dik is. Het is wel dikker, maar niet het dubbele.
Misschien wat raar, maar heb je wel eens een vergrootglas app op je smartphone geprobeerd? Ik heb er zelf één op mijn telefoon en ik sloeg er steil van achterover wat daarmee kan. Het flitslampje kan aan en uitgezet worden en met die app kun je zelfs meteen foto’s nemen van wat er vergroot wordt. Misschien het proberen waard :slight_smile:
Your magnifier heet deze. Met een logo van een loep.

Grtz Melvin