Vraag over goudmerkjes

Ik heb zo’n 15 jaar geleden een Dreffa gekocht op de Rikketik, en naar ik meen te herinneren als 10k verguld. Ik wil wat zekerheid daarover. Is die informatie te achterhalen van de merkjes op de lugs? Voordat ik m nodeloos openmaak… thx

1 like

Beste toch even openmaken als je zekerheid wilt, staat als het goed is aan de binnenkant van het deksel

Lastig om wat over te zeggen op basis van de foto’s. Zou hem even openmaken inderdaad.

Dit gaat over vintage horloges:

Als de kast verguld is staat er in de meeste gevallen een stempel tusen de lugs met de tekst Plaqué G en een getal voor de dikte van de goudlaag.

Als de kast uit goud is (10 karaat ben ik nog nooit tegengekomen) staat op de (binnenkant van) de bodem afhankelijk van het gehalte een van de twee hier afgebeeld stempels
grafik
en ook nog een kader met daarin 14K of 18K
Op of tussen de lugs staat de verkleinde uitvoering van die pons.
De pons op je tweede foto lijkt op een goudstempel, maar ik kan hem niet ontcijferen.

9 karaat kom je in Engeland tegen. In de meeste andere Europese landen geldt 9 karaat niet als goud.

1 like

Zou dit gezien er geen stalen deksel opzit niet volgoud zijn ipv verguld?

Niet heel goed te zien, maar dit lijkt toch wel de eekhoorn voor 14k:

image

image

Massief goud dus, niet verguld.

1 like

Lijkt mij een gouden kast.

Ok, fantastisch! Maar voor de zekerheid nog even het deksel lichten dus…Zeer verguld (pun intended) met uw verslagen!

3 likes

Volgens mij ook geen slijtplekjes langs de kast of lugs. Dat had na die jaren wel het geval geweest. Dikke meevaller. Leuk hoor.

Leuk met z’n tweetjes op de foto… mooi horloge trouwens…

Lijkt mij idd ook een gouden kast en niet verguld of wat dan ook.
Nice!

Ja, viel me ook op dat ik deze na jaren oppakte en net zo glimmend was als toen ik m kocht. Bij verguld heb je toch al gauw aanslag of dofheid. Inderdaad een lief klokje he

1 like

Ik dacht ook aan “even openmaken” voor de doorslag, maar na inspectie van het kastdeksel (al enige schade door eerdere opening of pogingen daartoe) enerzijds en mijn ervaring hiermee anderzijds (geen) laat ik het maar zo.
Alsmede:
Aangezien ik geen emotionele band heb met dit horloge en mijn smaak elders ligt, goed nieuws voor diegenen die van dit klokje gecharmeerd zijn: ik laat m gaan…