Vraag over horloge maken met houten plaat

Beste kenners, vanwege een (Hogeschool-) project heb ik een vraag, ik wil namelijk kijken of het mogelijk is om een echt houten plaat (fineerhout) te gebruiken in een horloge. Klein research wijst uit dat, als het eventueel zou kunnen, het hout het best op een dunne wijzerplaat kan worden geplakt en dan zeer dun moet worden geschuurd. Nu is mijn vraag hierin; hoeveel speling qua ruimte zit hierin? Zowel voor de wijzers (om het niet al te moeilijk te maken zal de pin voor wijzers niet verlengd worden) als tussen uurwerk en de kast?
Het zal gaan om een ETA 2824-2 uurwerk met een kast waar dat gemakkelijk in gemonteerd kan worden. Voordat ik geld uit ga geven vraag ik graag jullie advies…
Overigens zal het hout nadat het op de plaat is geplakt weinig tot niet inkrimpen/uitzetten.
Ik hoor het graag!

Hallo Marcies,
Mag ik vragen waarom je denkt dat het hout niet zal gaan werken? Ik denk dat hout altijd gaat werken en omdat je het op een plaat lijmt krijg je verschillende spanningen omdat beide materialen anders uitzetten/krimpen waardoor ik denk dat de houten plaat op den duur gaat scheuren. Dit zou ik verwchten en zou het eerst testen voordat ik een uiteindelijk horloge zou gaan maken.

Succes.

Groeten,

Dimitri

Dit wordt een beetje een “klok/klepel” reactie. Maar zit er in een bepaald type margrette niet ook hout verwerkt?

Leuk idee.
Als je een wijzerplaat gebruikt met opgelegde uurmarkeringen heb je de dikte welke je kan gebruiken.
Dan de uurmerkeringen in het hout en het geheel glad schuren.
Laat het resultaat wel zien hier, mij lijkt het mooi.

Veel succes,
Aad

Jaques Lemans heeft toch een exemplaar met een houten dail?

Mvrgr, Andre

Rolex day date heeft ook een houten plaat gehad.

Je had destijds toch de Tissot WOOD WATCH ?

En ook de ROCK watch ?

zie: http://www.cousinsuk.com/PDF/categories/29_ETA2801.2-ETA2836.2.pdf, hierin staan de maten van de 2824-2 succes met je project!

en WE-Wood :slight_smile:

Aad A Schreef:
Goed idee! Dank voor de hulp, enig idee hoeveel 10e mm je dan aan ruimte zou hebben? Overigens heb je lijkt me bij een chronograaf ook iets meer ruimte tussen de sub-dial wijzers en de normale wijzers, iemand idee hoeveel hier tussen zit?

Leuk idee.
Als je een wijzerplaat gebruikt met opgelegde
uurmarkeringen heb je de dikte welke je kan
gebruiken.
Dan de uurmerkeringen in het hout en het geheel
glad schuren.
Laat het resultaat wel zien hier, mij lijkt het
mooi.

Veel succes,
Aad

Goed idee! Dank voor de hulp, enig idee hoeveel 10e mm je dan aan ruimte zou hebben? Overigens heb je lijkt me bij een chronograaf ook iets meer ruimte tussen de sub-dial wijzers en de normale wijzers, iemand idee hoeveel hier tussen zit?