Vraag over horlogeband

Beste forummers,

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat nou de gouden stelregel is voor een horlogeband.

Ik kan momenteel mijn pink nog niet tussen mijn band en arm steken, dit lijkt mij wat strak?

Mijn arm omtrek is 17 cm, momenteel boven 4 schakels en onder 5 centimeter.

Dit bandje kan ik zelf niet verstellen, heb ik begrepen? Daarom wil ik goed beslagen ten ijs komen zodat de AD het in een keer goed kan doen.

Graag hoor ik jullie tips.

Gouden Stelregel? = wat voor jou lekker zit!

4 likes

Kwestie van wat je comfortabel vindt eigenlijk, ik hou er niet van dat de band strak zit maar ook niet zo los dat ie als een armband zit. Geen vaste regels lijkt me, zolang ie maar niet kantelt over je pols wanneer je je pols draait.

Deze band heeft helaas geen micro adjustment dus zat bij mij nooit lekker, toen op rubber gegooid.

Ik heb er een hekel aan om een los horloge te dragen. Laatst een zware duiker geflipperd (250g of zo, incl. band) en die moet dan potdorie ook zo strak zitten dat ie niet kan schuiven. God bless fijnverstelling.

Mijn Seiko 5 automaatje op leren bandje kan wat losser.

Nog tips voor een goede rubberen band voor de SMP? Draag 'm nu op staal maar zou wel eens willen wisselen.

Ontopic, ik heb de verstelbare sluiting van de PO op mijn SMP band laten zetten. Geweldig!

1 like

Eerste foto is mezelf met een Hirsch band, tweede is van het web met een Isofrane band

1 like

Thanks Alex. Geel zou niet mijn eerste keuze zijn, maar zo’n Isofrane is wel mooi. Ben alleen niet zo van de gekleurde banden, wellicht eens een zwarte proberen

Rubber band op een Omega Brrrr.

2 likes

Laat ik de vraag anders stellen:

Kunnen jullie je pink onder de band steken, of zit die dan te los?[quote=ā€œMarcDenBosch, post:1, topic:126285, full:trueā€]
Beste forummers,

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat nou de gouden stelregel is voor een horlogeband.

Ik kan momenteel mijn pink nog niet tussen mijn band en arm steken, dit lijkt mij wat strak?

Mijn arm omtrek is 17 cm, momenteel boven 4 schakels en onder 5 centimeter.

Dit bandje kan ik zelf niet verstellen, heb ik begrepen? Daarom wil ik goed beslagen ten ijs komen zodat de AD het in een keer goed kan doen.

Graag hoor ik jullie tips.

[/quote]

Gewoon even naar de AD gaan en even spelen met een hele of halve schakel. Je voelt vanzelf wanneer je het te los of te strak vindt zitten.

Overigens is het niet heel erg moeilijk om de band aan te passen, met het juiste gereedschap en enig beleid kom je een heel eind :wink:

Ik hou ook altijd een pink ā€˜breedte’ speling aan.

Op rubber ja, op staal net ietje minder (3/4 pink?)

ik zou beginnen met het horloge wat hoger op de arm te dragen, zit nu op je polsgewricht? lijkt me niet lekker bewegen, of lijkt dat maar zo? :grin: