Wie kan raad brengen over het volgende:
Het betreft een dames Heuer 982.115N
Loop prima, maar de kroon zet zich niet strak tegen de kast. Je kunt ze tegen de kast induwen maar dan veert ze ongeveer bijna 1mm terug.
iemand een idee wat dit kan zijn?
Moet je die niet gewoon indrukken en inschroeven?
Inderdaad Sjoerd_K, indrukken en rechtsom draaien. Lukt dit niet dan is de schroefdraad van de tube en / of die van de kroon versleten of beschadigd.
Het terugveren duid volgens mij op een geschroefde kroon > binnen in zo’n kroon zit een verend deel die ervoor zorgt dat de kroon over een deel van zijn eigen as kan schuiven bij het aandraaien.
Er zit inderdaad in de tube een inwendige schroefdraad, er zal diep in de kroon ook wel tap zijn, dus ze pakt niet.
de schroefdraad in de tube ziet er naar mijns inziens nog mooi uit, waar vind ik zo een nieuwe kroon?
Dat is mazzel, de kroon vervangen is een stuk gemakkelijker dan de tube.
Als je de kroon zelf wilt bestellen/plaatsen, moet je de maat weten. https://blog.esslinger.com/how-to-measure-a-waterproof-quartz-watch-crown-with-the-crown/ Vervolgens kun je een vervangende kroon bestellen bij b.v. https://www.cousinsuk.com/category/waterproof-watch-crowns
Je kunt dit hele klusje natuurlijk ook door een horlogemaker laten uitvoeren. Een orginele kroon zou helemaal mooi zijn natuurlijk, maar ik weet niet waar je daarvoor terecht kunt.
Bedankt iedereen voor jullie tips en advies, word zeer gewaardeerd
Nog één vraagje
Is de kroon met de binnen tube waar normaal schroefdraad opzit één geheel of is dit los te vervangen ?
Ik bedoel zoiets als op ebay staat
Verschild per model, uurwerk uit de kast nemen en als er een soldeerrand zichtbaar is dan is het moeilijk. Wat ik me herinner van TAG is een geperste tube die dus te vervangen is.
Probleem is: hoe krijg je de oude tube uit de kast en de nieuwe tube in de kast geperst zonder alles te beschadigen. Sommige merken zitten zo vast dat er zeker speciale tooling voor nodig is.
De draad van de tube in de kast ziet er nog goed uit, het is de draad in de kroon die weg is gesleten , ik vroeg me af moet je een hele nieuwe kroon vinden of kan deze uiteen en het deel met draad op er opnieuw in plaatsen?
Daarom dat stukje uit ebay als voorbeeld
Of kan die veer eruit, zodat kroon weer tegen kast komt, ermee gaan duiken kan dan niet meer, maar de vrouw van wie deze is doet dat toch niet meer.
Als noodgreep kun je de opwind-as iets inkorten zodat de kroon dichter op de kast staat. Blijft echter een paardenmiddel.
De schroefdraad die in de kroon versleten is heeft in 8 van de 10 gevallen ook de draad in de tube beschadigd.
Kan kloppen , als ik met loep kijk lijkt ze oke, maar zoals je zelf zegt kans is groot op beschadiging.
De tube is inderdaad in de kast geperst