Vraag over leeftijd / informatie oud zakhorloge geschat 1685

Dankje voor je reactie ik betwijfel dat een beetje maar weet het niet zeker mijn twijfel ligt bij het uurwerk / de enkele wijzer in vanaf ongeveer 1740 werd er wat ik lees al veel meer een dubbele wijzer gebruikt inmplaats van een enkele wijzer Dankje voor het uitzoeken.

Iedereen hartelijk dank voor de moeite en tijd om te helpen Mvg Jeremy

2 likes

De zilvermerken in de kast zijn mij een raadsel. Zie foto.
Mogelijk is de kast er veel later bijgemaakt.

Uurwerk lijkt me Engels. Een Hollands uurwerk heeft een balanskloof met 2 pootjes. Dit uurwerk heeft een Engelse kloof met 1 grote poot. Het uurwerk kan door een Amsterdamse horlogemaker geïmporteerd zijn indertijd. En onder eigen of fictieve naam verkocht.

1 like

Dankje zou dit veel effect hebben op de waarde van het horloge want het ziet er al met al wel erg netjes uit :grin: en de kast is waarschijnlijk dus veel nieuwer als het uurwerk ? Of kan deze nogsteeds uit dezelfde periode komen ?

Ik denk dat de kast inderdaad veel jonger is dan het uurwerk. Ik kan van de merken niets anders maken.
Je geeft zelf al aan dat de kast nog zo netjes is. Wat vreemd zou zijn als hij rond 1700 gemaakt zou zijn. Dan zou er veel slijtage zijn.
Staan de merken zowel in de binnenkast als in de buitenkast?

Waarschijnlijk heeft iemand het de moeite waard gevonden om een nieuwe kast te laten maken bij een antiek uurwerk. Dat is wel meer gedaan. Maar erg prijzig omdat het met de hand gemaakt moet worden.
Al met al nog steeds een mooi horloge trouwens.

1 like

In de buitenkast zie ik niets staan kwa stempels lijkt het en die lijkt wel meer leeftijd te hebben kwa schatting ivm verkleuringen maar ik zou niet weten hoe ik dat kan achterhalen echter lijkt er wel nieuw vilt ingedaan te zijn want dat is vel rood
Echter ben ik een verzamelaar / lerend en ben ook wel benieuwd wat de waarde van zo’n klokje zou zijn gezien mijn verzameling steeds groter word en ik het wil laten verzekeren voor diefstal Echter weet ik niet hoe ik dit kan schatten of waar ik dit het beste kan laten taxeren en of hoeveel het opnieuw maken van een behuizing invloed heeft op de waarde :face_with_peeking_eye::grin:

De foto’s nog eens goed bekeken. De buitenkast lijkt veel ouder dan de binnenkast. Maar minder oud dan het uurwerk.
Mogelijk is in de tweede helft van de vorige eeuw een binnenkast gemaakt voor het los uurwerk die dan weer past in een bestaande oude buitenkast. Dit met de bedoeling er een mooi geheel van te maken.
Uiteraard heeft dit invloed op de waarde. In hoeverre weet ik niet.

Volgens de regels van het forum kunnen we geen waarde geven. Los dat dat lastig zal zijn, dan moet je al echt verzamelaar/expert van dit type uurwerken zijn.

Wat je wel kunt doen is kijken op Ebay wat men betaald heeft voor vergelijkbare items. Je kunt daar zoeken op verkocht.

1 like

Je vind ze bijna niet op eBay en een enkele wijzer die ik vind loopt in de duizenden dat is helaas het lastige ze worden namelijk ook zelfden tot. Nooit aangeboden :sweat_smile: Achja het is een leuk verzamel waardig klokje met en leuke historie denk dat het een leuke toevoeging is aan mijn verzameling allemaal heel erg bedankt voor de tijd en moeite dat word heel erg gewaardeerd groetjes jeremy

4 likes