Vraag over levensduur horloges

Via een werkstuk van mijn jongste zoon zijn we beideaangestoken door het horlogevirus. Junior heeft ondertussen een Seiko 5 military (Inclusief verzenden uit Singapore 35 euro’s via e-bay) waar hij erg blij mee is. Zelf loop ik inmiddels met een mechanisch horloge van mijn eigen vader uit begin 60-er jaren dat na een servicebeurt prima loopt.

Omdat ik graag een horloge uit mijn geboortejaar -1956- wil hebben en geen al te groot budget heb vraag ik me af wat de gemiddelde levensduur van een goed onderhouden mechanisch horloge is. Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

100 jaar ? 200 jaar ? net zo lang als het gerepareerd kan worden.

Als je achter/achter/achter kleinkinderen op Mars wonen doen mechanische horloges het nog mits regelmatig onderhoud…:wink:

langer als de persoon die hem koopt.
mits er zo nu en dan onderhoud aan word vericht.

Op mars is de zwaartekracht volgens mij te weinig voor een automaat.
Ga dus voor een handopwinder !!!

En ook ik denk dat de levensduur van een beetje mechanisch horloge (en zeker die Seiko van je zoon) langer zal zijn dan die van de eigenaar. Wel zo nu en dan even naar laten kijken.Ik heb in elk geval de nodige horloges die ouder zijn dan ikzelf, en die doen het nog prima.

om de hoeveel tijd moet je een horloge dan een servicebeurt laten geven? Ik heb ook een horloge uit mijn geboorte jaar gekocht. Die is nog supergoed. heeft dan ook een beurt gehad. en het is een Omega. Een handopwinder. Maar ik wil nog een automaat. Ook uit datzelfde jaar. Die wil ik later aan mijn kinderen doorgeven.

Werking van een automaat heeft niets met zwaartekracht te maken.

Arjay

Ik dacht van wel, de zwaartekracht laat de halve rotor toch echt in beweging komen (wil door de zwaartekracht altijd het laagste punt opzoeken) waardoor het mechaniek in beweging wordt gezet dat zorgt dat de veer opgewonden wordt.

Groeten, Tom V.

Volgens mij werkt een automaat wel in de ruimte en dus ook op Mars of op de Maan.
hier de bekende Speedmaster chrono en de eerste automaat in de ruimte , een Seiko 1973 chrono automatic

Kolonel Pogue draagt hier als eerste astronaut , een Seiko chrono automatic uit 1973 tijdens een ruimtereis, het klokje
had hij zelf gekocht van zijn zakgeld voor $ 71,- :slight_smile:

Bedankt voor de informatie, een ruimtereis heb ik -nog- niet geboekt maar ik ben ondertussen wel aan het speuren naar horloges uit 1956. Keus genoeg, en met vraagprijzen tussen nog geen tientje (Rus) en enkele duizenden euro’s is voor ieder budget een verantwoorde keuze mogelijk. We hebben ondertussen een Seiko uit Singapore laten komen, en een Rus bij wijze van experiment uit Kiev ofzo als begin van misschien wel een verzameling kan er nog wel af, kan ik ondertussen dromen over iets duurders. Wat mij opvalt de laatste tijd: hoewel de meeste gezinnen samen vermoedelijk wel een schoenendoos met horloges kunnen vullen dragen veel voornamelijk jonge mensen geen polshorloge meer. Ben ik door het gebruiken van een mechanisch klokje een ambassadeur geworden voor een verdwijnend stukje techniek?

hoe lang bleef hij weg en wat is de gangreserve van zo’n horloge? Bij een korte reis zou het horloge op de gangres. blijven lopen… Ik dacht ook altijd dat automaten het niet doen in de ruimte, maar heb ook wel eens gelezen dat de eerste astonauten voornamelijk piloten waren die buiten hun speedy ook hum gmt (rolex) meenamen op reis!? dat is ook een automaat…
Doet een automaat het wel of niet zonder zwaartekracht, en waarom dan wel of niet?
Ger

In dit geval (bij gewichtsloosheid) hebben we nog steeds te maken met traagheid van massa. De rotor zal dus nog steeds het horloge opwinden, bij voldoende bewegingen.

'Tuurlijk doet een automaat het in de ruimte!

Doe eens het volgende experiment:

  • hou je automaat in een horizontaal vlak
  • door dit te doen werkt de zwaartekracht in de richting van de as van het gewicht (naar het middelpunt van de aarde…)
  • Het is duidelijk dat de zwaartekracht er nu niet voor zorgt dat de massa gaat slingeren, deze werkt immers in een vlak loodrecht op de (mogelijke) beweging van de massa.
  • geef nu, terwijl je de automaat in het horizontale vlak houdt, een slinger aan je klokje.
  • De massa gaat natuurlijk bewegen door de centrifugaalkracht… het gewichtje zou, eenmaal in beweging, in een rechte lijn je horlogekast uit willen vliegen, maar omdat 't in de as vastzit, wordt het in een cirkelvormige beweging meegenomen…

Tenminste, als ik me mijn middelbare-school natuurkunde goed herinner :slight_smile:

Groet
Mark

Ik dacht dat middelpuntvliegende, middelpuntzoekende (hoe heet dat ook al weer) met zwaartekracht te maken heeft…
Maar dit verhaal klinkt plausibel…
Is er een natuurkunde-leraar, hoogleraar, student aanwezig?
Groet,
Ger

De (massa)traagheid van de rotor zorgt er ook voor dat die gaat draaien door de bewegingen van je arm. ik was iets te vlug in mijn vorig berichtje. Op aarde, mars of de maan werkt de zwaartekracht die daar heerst ook mee. In gewichtloze toestand zal alleen de traagheid van de rotor het werk moeten doen.

Groeten Tom V.

Helemaal mee eens dus. Ik was gisteren iets te vlug in mijn reactie.

Groeten Tom V.

Die ruimtereis duurde 84 dagen (Skylab 4), das iets te lang voor een gangreserve :smiley:

Groeten Tom V.

tja… dat zou een unieke gangreserve zijn, misschien iets voor dat te kopen horlogemerk waar over gesproken is :wink:
Verder kan ik de uitleg prima volgen maar zou het wel mooi vinden als iemand het exact uit kan leggen…

Een automaat functioneerd ook in de ruimte dus ook op Mars…

Een powerball is ook voor in de ruimte ontwikkeld; het lijkt me dat een automaat eenzelfde principe hanteert als een dergelijke gyroscoop… alleen dan heel wat kalmer aan…