Vraag over Luch 1801.1

Ja, maar de installatie is dat te doen? Click losdraaien en vervangen? Of toch naar de vakman? Ik heb er best wat geld voor over om hem weer aan de praat te krijgen.

Die op Ebay worden aangeboden zijn niet de juiste.
image
Dit is de juiste.

Ga maar naar de vakman, er staan hier genoeg op het forum.

1 like

Ok, dank je. Brengt bestellen in de UK bij Cousins geen import heffingen en inklaringskosten met zich mee tegenwoordig? Dan kost het onderdeeltje ineens geen 6 pond maar 30 ofzo…

Nee, Cousins heeft een regeling getroffen. Je kunt bij hen gewoon de btw betalen.

Komt op ongeveer £13.32.

1 like

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wel een assortimentje liggen waar dat soort veertjes in verschillende maten inzit:

2 likes

Bedankt! In Gouda, is dat bij jou in de buurt? Is het echt een kwestie van de pal eraf schroeven (zonder andere onderdelen) en het veertje eruit en nieuwe erin drukken (waarschijnlijk met pincet?) En de pal erweer op schroeven?
Zonder dat er vanalles losschiet wat misschien nog onder spanning staat?

1 like

In ieder geval hartelijk bedankt allebei (Inca en Tim) voor het meedenken en kijken!! Zo komen we samen verder.

Nee helaas ik woon ik Brabant, maar inderdaad als de pal het palrad niet blokkeert betekent het dat er ook geen spanning meer op het uurwerk staat (als het goed is). Dus losschroeven, pal en veer wegnemen, mogelijk ook het palrad verwijderen omdat je anders de pal niet in de veer gehaakt krijgt en dan terugmonteren. Maar dit zou een 5 minuten klusje moeten zijn voor elke horlogemaker, dus misschien even iemand in je buurt zoeken die dit even voor je doet.

1 like

Top! Bedankt voor je heldere uitleg!

1 like

Toch nog even een vraagje over de pal en de veer; je hebt het over de veer in de pal haken, betekent dit dat de veer er op een speciale manier in moet? Zit er een gaatje in de pal (ik meen dit te bespeuren)?

1 like

Ja inderdaad, gaatje in de kloof en gaatje in de pal.

1 like

En met de kloof bedoel je dan een gaatje in de brug (zeg maar)? In de bodem van de ronde uitsparing in de plaat waar de pal bovenop zit?

1 like

Ja de brug inderdaad.

1 like

Okee, ik ben een beetje eigenwijs geweest. Juist omdat het om een uurwerk gaat zonder hoge kosten voor vervanging (al moet je de tweedehands markt op vanwege de sancties tegen Rusland en Belarus) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een donor 1801.1 gekocht alsmede een schroevendraaiersetje.

Demonteren van de click van de donor ging eenvoudig. Dus een (weliswaar vintage) heel palveertje gescoord! De pal en het palrad van mijn eigen Luch “Eenhander” (volgens de aanwijzingen van Tim) gedemonteerd en de diagnose van Inca bleek juist: palveertje gebroken. Wat zijn die dingen klein!! Gelukkig waren de twee helften niet in het uurwerk beland…

Dat was afgelopen woensdag. Vanochtend met goed licht ervoor gaan zitten. Man, man, man; het gepriegel heb ik wel onderschat. Het veertje inhaken in de pal ging nog wel. Maar dan het schroefje erin en vastdraaien…aaaargh.
Veertje sprong nog een keer weg. Gelukkig na een half uur weer gevonden. Had het eigenlijk al opgegeven.

Uiteindelijk, na ettelijke pogingen en met hulp van een tandenstoker en een gemagnetiseerd schroevendraaiertje is het gelukt. Daarna palrad erop en schroef erin. En, hij windt weer mooi op!
Op de timegrapher en nette amplitude (tussen de 280 en 290), beat error 0.3. Afwijking is wel wat veel (80 seconden in de plus) maar dat kunnen we later wel wat beter krijgen.
Het geeft wel een kick dat het gelukt is moet ik zeggen! Nogmaals dank voor jullie tips!! Zonder deze was het niet gelukt!!

3 likes

:partying_face:

1 like