Vraag over Luch 1801.1

Beste mede forumleden,

Mijn Luch ‘Eenhander’ uit 2016 windt niet meer goed op. Wanneer ik aan de kroon draai, rolt deze heel ver terug waardoor het lijkt alsof de veer geen spanning opbouwt. Heb hem opengemaakt en zie op het eerste gezicht geen bijzonderheden.
Hij loopt wel, maar de amplitude is laag (tegen de 200 met lift angle 46, de juiste voor de 1801.1). Grote beat error en afwijkingen , wat eerst zeker niet was. Liep als een zonnetje.
Ik tast in het duister, heeft iemand van de techneuten een idee? Heeft iemand van jullie nog een goed werkend donor uurwerkje liggen?
Ik ben helaas niet zo ervaren dat ik het uurwerk zelf kan demonteren.
Groeten,
Leon

Klinkt alsof je pal het palrad niet meer blokkeert.
De rest kan afstelling zijn en waarschijnlijk heeft hij een beurtje nodig.

1 like

Bedankt voor je reactie! Is zoiets vrij eenvoudig zelf te repareren? Of moet het hele uurwerk doorvoor worden gedemonteerd?
Dat laatste zie ik niet zitten. Dan denk ik eerder aan uurwerkje swappen…

1 like

Nee dat zit redelijk bovenop het uurwerk aan de achterkant, heb je een foto?

1 like

image
In de ronde uitsparing hoort de click te liggen. Deze draait mee in de richting van opwinden. Zodra dat opwinden stopr draait de click iets terug, meestal loopt het vast op twee tandjes van de click.
Is er niets uit het uurwerk/kast geval bij openen?
image
Hier kun je het onderdeel zien zitten.
Luch 1801.1:
image

1 like

Nee, er is niets uitgevallen en het ‘tandje’, zeg maar, dat in het grotere wiel moet grijpen is niet afgebroken. Ik kan het er weer tussen duwen.

Alleen, als ik nu opwindt wordt het weer opzij geduwd en blokkeert het zeg maar niet.

Houdt de click het rachetwiel (het grootste wiel) op zijn plaats? Nee dus, onder de slick hoort een rond veertje te zitten met en haakje. dat kun je neit zien zitten. maar wel voelen. de click moet steeds teruggedrukt worden op de tanden van het rachetwiel.

2 likes

Nee, de click wordt steeds opzij geduwt door het grotere wiel. Is het een kwestie van de schroef op de click aandraaien?

Als de schroef aangedraaid kan worden, ja draai het maar vast.

1 like

De schroef zit al aardig vast, al ben ik hier aan het pielen omdat mijn schroevendraaiers niet klein genoeg zijn…ai de click blijft geen weerstand geven. Hij draait steeds opzij met opwinden en houdt het rachetwiel dus niet tegen…grotere troubles dus?

Het lijkt erop dat het veertje gebroken is.

1 like

Okee. Is dat eenvoudig te fixen? Grootste probleem zal wel het veertje zelf zijn, hoe een nieuwe te vinden…

Kun je het lezen? Een click is wel te verkrijgen.

1 like

Sorry, zie nu het linkje pas! Is dit in stock bij Luch zelf of bij een ander bedrijf. Handel drijven met Wit-Rusland is in deze barre tijden ook niet onomstreden…

Dat zal een link van cousins uk zijn zo te zien.
Dus schroefje los, pal eraf, palveer eruit, nieuwe erin en het zooitje terugzetten.

1 like

Je kunt even zoeken op Ebay: Luch 1801.1 (of 1800) part 430.

Okee, dank je!