vraag over nieuw horloge

Al lange tijd heb ik intresse voor mooie horloges. Ik heb nu zo’n 2 jaar een smartwatch alleen vind ik het nu tijd voor een beter en vooral mooier horloge.
Ik heb een beetje research gedaan en kwam er al snel achter dat ik een open heart horloge erg mooi vind. Ondanks mijn beperkte budget van €190 wil ik toch iets van redelijke kwaliteit. Ik kwam al snel op het merk Seiko. Ik vind zelf de ssa233k1 en de ssa232k1 mooi en die zijn 2e hands in goede staat te vinden voor dit budget. Toen ik verder ging zoeken zag ik wel dat er een aantal zwakke punten aan bleken te zitten zoals het afwijken van tijd per dag. Mijn vraag is of iemand weet of dit horloge goed is en of er nog andere modellen zijn die ik kan overwegen voor dit budget.

6 likes

Welkom :+1:
En een prima keuze imho

1 like

Welkom! Oriënt bambino open heart. Ff je budget wat oprekken (geheel in lijn van hf adviezen) en je hebt een geweldig horloge

2 likes

Dat dus of iets langer doorsparen zodat je een goeie kunt kunt kopen, ofwel de smartwatch verkopen en dat geld optellen bij het budget :ok_hand:t2: Succes !

1 like

Als je van een smartwatch overstapt naar een automatisch horloge moet je je verwachting over exacte tijdweergave soms wel een beetje bijstellen. Helemaal als je begint met een klein(er) budget, zoals je aangeeft. Seiko horloges kunnen supergoed op tijd lopen, een paar seconden p/dag afwijking tot wat minder goed 20~30 seconden p/dag.

Het is allemaal best wel relatief als je je beseft dat een dag 86.400 seconden bevat. Dan valt 30 seconden nog wel mee, maar met een smartwatch kom je vaker echt op tijd. Dat is een feit … :wink:

Dat is het belangrijkste!
Als je een betrouwbare aankoop kan doen, gewoon doen. In het ergste geval moet je even langs een juwelier om je horloge af te laten stellen.

Succes & welkom!

PS Er komt straks ook nog iemand die gaat adviseren om even door te sparen en een Rolex te kopen. Zo rollen we op HF … :sunglasses:

6 likes

Seiko 5kx
Sugess chronograaf

1 like

Van harte welkom.

Misschien deze Orient, praktisch binnen budget bij

https://www.amazon.nl/Orient-RA-AR0005Y10B-Analoog-automatisch-volwassenen/dp/B07DY1S7RD

voor €218,-

8 likes

Welkom op het forum!

Met een Seiko ga je nooit verkeerd! Qua afwijking van tijd, dat heb je eenmaal met mechanische horloges dat klinkt misschien raar, maar zelfs de meest dure mechanische horloges lopen een paar seconden voor of achter tov een smartwatch.

Als je je afvraagt wat het traditionele advies van “budget oprekken” inhoudt, dat is standaard hier hahaha. We geven altijd suggesties dat als je iets meer spaart, dan heb je… enfin, ik kom dan uit op een Seiko SSA405J1.
Kun je altijd nog in de winkel kopen, dus je hebt volledige garantie en je kan altijd om een beetje korting vragen :smile:

Op het plaatje komt het misschien niet goed over, maar in het echt heeft deze een hele mooie levendige dial.

1 like

Een ‘open hart’ laat de balans zien. Het enige gedeelte van een mechanisch uurwerk dat je echt kunt zien bewegen. Je komt dan dus sowieso uit bij een mechanisch uurwerk, dat nu eenmaal niet zo nauwkeurig loopt als een digitaal horloge. In de praktijk zul je daar weinig of niets van merken. Het ergste dat je kan overkomen is dat je om de zoveel tijd (weken?) je horloge even een paar minuten moet bijstellen.

Bedankt beste forum leden voor al jullie uitgebreide reacties. Zelf ik vind ik Orient ook wel een interesant merk om te overwegen. Ik kan er zeker verder mee :+1:
Met vriendelijke groet Nils

En een volledig skeletonhorloge?
Mijn zoon heeft er een die hij heel weinig draagt en gedragen heeft.
Als je wil kan ik hem wel eens vragen of hij die niet wil verkopen, straks, als ik thuis kom.

Welkom hier bij HF !
Orient is zeker een leuk merk.

Ik heb nog even verder gezocht en orient komt qua prijs in de buurt voor wat is zoek. De seiko SSA232K1 en de SSA233K1 die ik eerst wou zijn 2e hands wel te vinden, alleen vind ik nieuw toch wel wat betrouwbaarder en daar komt orient beter in de buurt bij. Ik heb nu de orient FAG00004DO gevonden op internet voor een goede prijs, alleen is de vraag of iemand weet of de kwaliteit daarvan goed is en of ik nog een ander model of merk moet overwegen.
Met vriendelijke groet Nils

1 like

Orient is een goed en betrouwbaar merk.

Mischien wat laat maar ik ben voor de orient ra-ar0005y10b gegaan. Ik draag hem nu al ongeveer een half jaar elke dag en ben er echt super blij mee. Bedankt allemaal voor de tips, het heeft erg geholpen! Jullie hebben er weer een liefhebber bij! :grin:

5 likes