Vraag over nieuw horloge

Ik ben na mijn eerste aankoop van een Orient ra-ar0005y10b van een halfjaar geleden in de verlijding gekomen om een nieuw horloge aan te schaffen, doordat ik op vakantie langs een tweedehands horloge zaak liep. Ik heb daar niks gekocht, maar ben nu wel opzoek naar iets nieuws. Ik heb eerst een tijdje gaan zoeken naar wat goedkopere seiko’s en orient’s. Alleen wat meer vintage bijvoorbeeld de oude 3 stars rond de prijs van €70. Ik kwam op dit model uit omdat ik een automatisch horloge wilde en een vintage wel betaalbaar was.
Natuurlijk kwam ik na verder zoeken weer uit bij een omega alleen koste dat 100 keer zoveel. :sweat_smile:
Ik ben er nu toch serieus aan het nadenken om een wat duurder horloge te kopen, maar dan als investering. Ik heb even een aantal artikelen zitten lezen en las wel dat de duurde horloges waardervaster zijn zoals de omega speedmasters. Ik weet alleen ni niet precies wat slim is en voor welke prijscatergorie ik moet kiezen. Hebben jullie nog tips welke horloges slim zouden zijn voor een investering of dat ik toch voor goedkopere moet gaan. Alvast bedankt!
(Mijn budget licht echt maximaal rond de €2000)

1 like

Beste tip die ik je kan geven: Koop geen horloges als investering.

16 likes

Koop een horloge dat je mooi vindt en graag wil dragen en laat het investeren daarin weg.

6 likes

Meteen vergeten dit idee. Slecht plan.

8 likes

Gewoon kopen wat ik mooi vind dus. :grinning: :+1:

12 likes

Yes!

Een perfect advies: Koop wat je mooi vindt !

1 like

Eens, heb ik na veel zoeken ook gedaan. Je moet het ook willen dragen.

1 like

Inderdaad kopen wat je mooi vindt, dan draag je het iedere dag met plezier

1 like

Niet doen. Dat werkt niet, en zeker niet voor 2000 euro.

Horloges als speculaties zijn ook al een slecht idee, en ook daar geldt zeker bij een budget voor 2000 euro.

Koop waar je mooi vind, maar realiseer je dat dit een liefhebberij is die geld kost.

Even goed, er zijn courante horloges die redelijk waarde houden. Van het kopen van een Nomos Club is nog nooit iemand failliet gegaan, terwijl Hamilton’s harder afschrijven dan nieuwe autos.

Voor wij iets aan kunnen raden: doe eens een paar fotos van wat je mooi vind.

6 likes

Het is hier boven al gezegd, koop wat je mooi vindt. De afgelopen jaren zijn aardig wat “investeerders” flink op de koffie gekomen.

Natuurlijk spreekt er niets op tegen om waardebehoud mee te nemen in je beslissingstraject, zolang het betreffende horloge je aanspreekt.

Het komt weinig voor dat iedereen het met elkaar eens is, maar hier lijkt dat toch het geval te zijn. Koop gewoon wat je mooi vindt. Heb je specifieke wensen, laat het weten, dan kunnen ze je advies geven welke horloges je zou kunnen kopen. Dress, field, duiker, chronograaf?

1 like

Echt het beste advies is om te kopen wat je mooi vindt. Enkel Rolex en hoger heb je een kansje dat het kan stijgen in waarde.
Daarbij, wanneer je een automaat koopt moet je die eens in de zoveel tijd een beurtje geven en dan verdampt de mogelijke winst direct weer.

1 like

100% eens met al het bovenstaande, maar we klinken nu volgens mij toch als verstokte rokers die anderen adviseren er beter niet aan te beginnen… :wink:

8 likes

Ik zou een andere investering gaan zoeken.
Ik weet niet of het al gezegd is?

3 likes

Hoi Slinslinks,

Geniet vooral van de hobby & koop wat je mooi vind dan kan je er elke dag van genieten :beers:

1 like

Laat dat vrijwel maar weg.
Van de tienduizenden modellen en uitvoeringen zijn er, achteraf, een zeer klein aantal in waarde gestegen, ook na inflatiecorrectie.
Volstrekt onmogelijk hierop te anticiperen.
Je zou massaal moeten aankopen, de aankopen allemaal NOS laten en dan decennia laten maar hopen op waardestijging… :joy:

2 likes

Wacht even, ga je me nu vertellen dat er tussen 2018 en 2024 maar 10 procent inflatie was? Onder welke economische steen heb jij gelegen, joh?

Ik kom na een kleine compound-berekening op een voorzichtige schatting van 22,3% uit, sinds 2018. Grappig genoeg totaal niet in verhouding tot de prijssteigingen in de horloge-industrie, want als ze horloges gaan meten hebben we het over 50% of meer.

Aangezien bewijs voor afwezigheid moeilijk te leveren is, stoel ik mijn mening op de afwezigheid van bewijs voor aanwezigheid.

Ik ga er gemakshalve nog maar even vanuit dat alle orgieën vóór de dood plaats moeten gaan vinden, als ik ze mee wil maken.

5 likes

[quote=“jan13, post:19, topic:496910”]
Koop gewoon wat je mooi vindt.

En? Nog goede raad gehad?

7 likes

Topic gesloten, want:
A) Antwoord inmiddels wel gegeven;
B) Het topic vliegt weer alle kanten op waarbij de taalpuristen, betweters, moraalridders en wereldverbeteraars het weer erg druk hadden.