Vraag over Omega Constellation

Beste mensen,

Ik heb een vraag voor de kenners aangezien ik nog een beetje groen ben in het vintage wereldje.

Ik vond op Catawiki onderstaand horloge.
Ik ben al langer aan het uitkijken voor een Connie, maar de prijzen hielden me meestal tegen. Ook het formaat van 35-36 mm maakt me wat terughoudend, aangezien ik toch makkelijk 42 tot 44mm verkies. De C Shape variant spreekt me het meest aan, en daarom heb ik ook specifiek dit stemvorkhorloge op het oog. De aangegeven maat zou 40×43 mm zijn, wat hem meteen een stuk aantrekkelijker maakt.

Helaas is mijn kennis onvoldoende van deze modellen om te kunnen zien of hij een bod waard is, of dat er niet veel klopt van dit horloge. Ik heb al vaak gelezen dat er veel frankenwatchkes in omloop zijn.

Vandaar mijn vraag hier: klopt deze Connie, of kan ik hem best links laten liggen?

Ik wacht vol ongeduld af!

Van wat ik er van kan vinden is de kast van dit horloge 37mm en dus geen 40mm…

Daarnaast is verguld nooit echt geweldig, het is een slijtgevoelige laag en als je er eenmaal doorheen bent dan wordt het nooit meer wat. Een dagaanduiding in een andere taal (in dit geval Frans of Duits) dan Engels vind ik persoonlijk ook niet geweldig.

Ik zou naar een ander exemplaar kijken.

1 like

Zoek de GD 198.0034 op in de Omega vintage database en vergelijk het.

Waar staat GD voor overigens? Het moet te maken hebben met het kastmateriaal.

GD betekent dit.

grafik

en aan de TS: @ForgottenDecay Als je - zoals je zelf zegt - onvoldoende kennis van de modellen hebt, kun je beter hier op het forum of op een ander goed forum (Omegaforums.net) kijken of je iets vind dan bij Catawiki. De beschrijvingen daar zijn niet altijd 100% juist.
Of je gaat naar een goede winkel. Hier, bij OF en in een goede winkel heb je meer zekerheid.

1 like

Eem stemvorkhorloge moet je ding zijn. Heb je er iets mee, dan kun je slechts bij een beperkt aantal horlogemakers terecht. Misschien ben ik een pechvogel, maar ik heb zo’n Constellation bezeten en ik heb er niets dan ellende mee gehad.
Als je voor een groot formaat gaat, dan moet je je niet op een vintage Constellation oriënteren. f300Hz is weliswaar zo’n beetje de grootste c-shape maar inderdaad niet groter dan 37 mm, de automaten zijn zo’n 35 mm. Gelukkig ook dat ze niet groter zijn, want dan zouden ze uit verhouding raken.
Overigens ben ik het niet eens met de hierboven gemaakte opmerking over vergulding en datumaanduiding. Daar is in mijn ogen niks mis mee, puur een kwestie van smaak.

Het is een typisch uurwerk. Persoonlijk ben ik gek op de mijne. Hij maakt een uniek zoem geluid, en de secondewijzer lijkt vloeiend rond te lopen. Heel fascinerend. Ik heb de mijne van Nico Rijsman. Is in perfecte staat. In bezit sinds 2012. Ca 500 euro voor betaald. Punt van aandacht zijn de datum schijven. Die zijn van kunststof. Bij verkeerde behandeling wil er wel een een tandje afbreken. Moeilijk aan te komen. Met de mijne geen enkel probleem tot nu toe. Zeer betrouwbaar en nauwkeurig.

Van dit specifieke horloge, zie de voorgaande adviezen.