ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik begin de Omega Ploprof erg mooi te vinden. Als ik naar de prijs kijk van een nieuwe ploprof, is die rond de 5000,- een oude daar in tegen zijn soms wel 9000,-.
Waar ligt dit aan, is het gewoon een goede investering of heeft dit een andere reden.
De oude is de echte, originele oer ploprof. De nieuwe is een remake door Omega zelf met enkele nieuwere technieken. Technisch mooi, maar niet DE oer-ploprof. De oude, mits in goede staat, hebben dus verzamelaarswaarde terwijl de nieuwe nu in de etalages liggen.
Verder of het een goede investering is,… dat moet de toekomst uitwijzen. Blijft een kwestie van Vraag/Aanbod dat weer van meerdere factoren afhankelijk is.
Blijd de nieuwe Ploprof erg mooi vinden, maar de oude staat dan hoger in de ranglijst.
Ik heb een tijdje geleden een “nieuwe” PloProf overgenomen van een ander forumlid. Er zijn flink wat verschillen tussen het originele model en de remake, oa:
de originele is uit een blok staal, het uurwerk werd er langs de voorzijde ingezet en vervolgens het glas van ruim een halve cm opgeperst. De remake heeft “gewoon” een schroefbodem.
de remake is uiteraard helemaal gemoderniseerd: saffierglas, ook over de bezel. Een aluminium vergrendelknop (oranje) tov de kunstof knop (rood) op de originele. Binnenin de remake tikt het meest moderne caliber van OMEGA, de 8500 met co-axiaal escapement en twee veertonnen voor extra grote gangreserve. De remake heeft een automatisch Helium-ventiel en is getest tot 1.200 meter, de originele tot 600 meter.
De originele PloProf heeft idd meer verzamelaarswaarde dan de remake die nog gewoon in produktie is.