Vraag over Onsa horloge

Hallo allemaal, bedankt alvast voor het openen van dit topic :slight_smile:

Ik had jullie graag een vraag gesteld over een horloge dat even terug gekocht heb. Het gaat over een Onsa horloge (1960-1969) met een AS1701 30 jewels kaliber.

Het horloge is met goed verguld en in een best wel goede staat gezien de leeftijd. Het horloge zou zoals de achterkant het zegt, ‘mayflower tested’ geweest zijn.

Mijn vraag is of iemand mij meer kan vertellen over het merk, het kaliber, de waarde en eventueel het ‘mayflower’ gedeelte. Op deze manier leer ik dit horloge toch wat beter kennen!

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Kenneth

3 likes

Het eerste wat ik zie, is dat je wijzers compleet verkeerd staan. Urenwijzer geeft vijf over half aan, minutenwijzer staat op 25 minuten vroeger. Hier is in elk geval vrijwel zeker sprake van een te licht slippende minuutpijp.

Om dit te verifieren - als je de wijzers verzet, met uitgetrokken kroon, voelt dat erg licht aan of is er een duidelijke weerstand te voelen…?

2 likes

Van een Onsa test met de Mayflower heb ik niets terug kunnen vinden.
Wel van Enicar:
In 1957 maakte een replica van het beroemde schip de Mayflower een oversteek vanuit Europa over de Atlantische Oceaan naar de VS. Aan de kiel was een soort kooi bevestigd met daarin een ENICAR polshorloge. Dat horloge overleefde de oversteek en dus was de ‘Ocean Pearl’ geboren.
(Bron: een HF-draadje over Enicar).

Enicar maakte dus geen melding van “Mayflower tested” op hun horloges terwijl ze dat wel hadden kunnen doen. Onsa doet het wel, maar het hoe, wat, waar en wanneer is mij ook nog niet duidelijk :slightly_smiling_face:

Laat de achterdeksel eens zien met die mooie Mayflower :+1:

2 likes

Hier wordt weer gezegd dat er wel een Onsa op die manier getest is. Voor wat het waard is en ter info. :blush:

Mooi horloge!

3 likes

Vond nog wat meer berichten. Maar link werkt niet goed.

Verhaal van Enicar van @Harpoen ook gevonden. En een boek beschrijving waarin staat dat Onsa 2 horloges meestuurde. Een in de mast (weer en wind test) en een onder de kiel. Toch wel wel bijzonder dat er 2 merken dit claimen. Of hebben ze het allebei gedaan?

3 likes

Mooi gevonden dat van Onsa :+1:
Beide merken claimen dus de test met de Mayflower :thinking:

Een onafhankelijke bron zou het beste zijn, bijv de kapitein van de Mayflower, die weet als beste wat er op zijn schip mee ging :nerd_face:

4 likes

Goed idee. :wink:

1 like

Alan Villiers was de kapitein van de Mayflower II, in 1982 overleden. Als het goed is, zou er een scheeps-logboek moeten zijn waarin iets staat beschreven over de horloges bij de kiel en/of in de mast :nerd_face:

2 likes

Leuke uitdaging! Waar wordt het logboek bewaard? Wie is eigenaar van het schip momenteel? :thinking:

1 like

Het schip maakt nu deel uit van het openluchtmuseum Plimoth Plantation in Massachusetts.
Misschien biedt het boek “The New Mayflower (1958 Scribner)” van Alan Villiers ook een aanknopingspunt.

4 likes

Denk dat @Invent_Animatenu al aardig wat aanknopingspunten heeft wat het Mayflower gedeelte betreft.

Als ik hem was zou ik met de Onsa om de pols een leuke trip naar de USA maken zodra dat weer kan.

2 likes

Even een spatie tussen @… nu om @Invent_Animate te taggen :sweat_smile:

Het boek staat helaas niet tk op MP en Ebay :slightly_smiling_face:

2 likes

Ja dat taggen wilde ik inderdaad. Thanks!
Benieuwd wat ts van onze input vindt. :grinning:

2 likes

@PeterLC Het horloge geeft weerstand bij het verzetten van de tijd. Na een tijdje draaien merk ik dat de urenwijzer op sommige uren wel beter mee gaat, maar ook niet correct. Bedankt dat u dit opmerkt, want dit viel me eerst nog niet op. Valt er hier iets aan te doen?

@Omega_73 en @Harpoen Heel erg bedankt voor deze toch wel zeer leerrijke informatie en voor alle moeite! Nu weet ik toch wat meer over het horloge. En over die reis naar USA, dat klinkt nog wel een goed plan haha!

Bij deze ook nog een foto van het deksel, zoals gevraagd :slight_smile:

2 likes

Leuk! Ik heb ook wat geleerd!

Bij een servicebeurt te verhelpen. Minuutpijp wellicht, maar kan ook iets geks aan de hand zijn met het urenrad - bijvoorbeeld een ontbrekend, of te dun, spreidveertje. Dat voorkomt dat het urenrad de wijzerplaat raakt, en daarbij uit zijn vertanding schiet.

Bedankt voor de informatie!

Geachte heren,

Beetje laat, maar ik heb enkele jaren geleden enkele papieren gekregen van de oud directeur van de Onsa fabriek over de Mayflower.
Bij toeval kwam een vraag van mij over de Onsa horloges bij hem terecht.

Ik ben 71 jaar oud en het lukt me niet om op mijn mobiel iets te posten op dit forum. (sorry)
(sandjoha@protonmail.com)
Vriendelijke groet Johan

3 likes