Vraag over opknappen Seiko 5 en Pulsar

Goedemorgen, ik kom net kijken in het horlogewereldje en ben wat oude horloges aan het opknappen en schoonmaken. Ik heb een tweetal horloges gekregen en was benieuwd of het de moeite is deze te laten maken.

De seiko 5 automatic wind niet meer op en mag een nieuw glaasje hebben of moet goed gepolijst worden.

De pulsar mist de kroon en stift, ik heb hier al heel wat delen op internet voor afgezocht maar ik krijg niet echt gevonden welke ik nodig heb.

Graag hoor ik wat jullie van deze horloges vinden en ook of ik het hier wel goed gepost heb :grin:

2 likes

Goedemorgen,

Je stelt een goede vraag. Het opknappen van een horloge is erg leuk om te doen en het ek eindresultaat is vaak verrassend.

Dat gezegd hebbende:

-Vind je het leuk? Doen HF helpt!

• is het de moeite waard? Ik lees ‘waarde’ en die zal je niet zien vermeerderen. Wellicht iets. Maar het feit dat je er mee bezig bent, zegt veel. Je eigen opgeknapte horloge om de pols is net dat stuk leuker, de onderdelen zijn wel te vinden.

Succes en veel plezier!

6 likes

Polijsten maakt meer kapot dan je lief is.

1 like

Dat hangt er vanaf of je als een ruige boer gaat polijsten of dat je het met TLC doet.

Gewoon lekker fixen die hap. en volgens mij kun je die Seiko Automatic ook niet handmatig opwinden…

4 likes

Het gaat me zeker niet om de waarde, meer of het te doen is :grin:
Voor die pulsar hoe kan ik er nou achter komen welke kroon en stift ik nodig heb?

1 like

Mijn eerste horloge dat ik heb opgeknapt is de pontiac nageur en dat ging goed omdat ik er zo een ander uurwerk voor had gevonden en met wat poetsen ziet deze er weer toonbaar uit.

1 like

zoeken op je caliber

de tweemaal 4 cijfer/letter code wat op de achterdeksel staat

Is dat niet wat kort door de bocht?

Want met die logica zijn alle horloges die je hier op HF ziet kapot. Zijn allemaal een keer gepolijst door de fabrikant toch?

Is het niet een kwestie van kennis, kunde en het juiste gereedschap (bijvoorbeeld een flat lapping machine) ?

1 like

Nee uiteraard. Ik doelde op de zelf gepolijste horloges. Zelfs door vakkundige mensen gedaan. Kan de scherpe lijnen van een horloge weg laten vagen, lugs ontdoen van facetten en prachtig geborstelde delen laten verdwijnen. Ik zie het zo vaak op of naast het forum. Dat herstel je niet meer. Vandaar mijn opmerking

2 likes

Ik heb wat moeite met de term ‘vakkundig’ en dan toch met een resultaat komen waarbij de scherpe (en rechte) kanten niet langer scherp zijn. Een vakman die niet het juiste gereedschap heeft zou het sieren als hij (zij) zegt “sorry maar dat lukt mij niet met de apparatuur die ik heb”.

Ik heb het vermoeden dat er vaak met dit soort machines gepolijst wordt

Die halen altijd de mooie scherpe hoeken weg. Je moet natuurlijk een vertical lapping machine gebruiken zoals deze

Zelfs als ik uit de hand met de leunspaan polijst krijg ik het op mijn machine niet voor elkaar om de hoeken, lugs of bezels ‘af te ronden’.

3 likes

Had ik maar een vak geleerd, dan kon ik het vast nog beter…

Ik doe het handmatig…

5 likes

Mooi gedaan hoor! Keurig

1 like

De Seiko 5 windt inderdaad niet op via de kroon maar door dragen. Ik kan het verkeerd hebben, er zitten hier deskundigen op het Seiko 5 vlak.

Verder als je het leuk vindt gewoon doen!

1 like

Super netjes, ik ben wel benieuwd wat je allemaal gebruikt om met de hand tot zo’n resultaat te komen

1 like

Mijn handen :sweat_smile:

Bij voorbeeld hierboven strookjes schuurpapier korrel 600 en 1200 van Bosch

Met als schuurgereedschap een helft van houten wasknijper in de lengte doordehelft gesneden voor smalle strookjes en voor bredere strookjes de andere helft vd wasknijper.

Vlakke gedeelte wasknijper de strookjes schuurpapier opleggen en dan in de lijnen van de kast werkend de putjes en deuken verwijderen.

Brushed heb ik met de 600 korrel gedaan.
Zijkant napoetsen met dremel om het spiegelend te maken.

1 like

Klopt, een Seiko 5 kun je niet met de kroon opwinden. Even schudden en dan moet ie gaan lopen als er niks kapot of versleten is. Daarna een kwestie van dragen.

Dan ga ik de seiko 5 even goed nakijken want na wat schudden doet hij nog helemaal niets :grin:

1 like

Eerst even goede de rotor rond laten gaan zodat er wat spanning op de veer komt en dan proberen de balans te laten bewegen…

Er is natuurlijk ook een goeie mogelijkheid dat het horloge gewoon niet wil lopen.

Ik heb de seiko 5 volledig uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en hij loopt weer :slight_smile:
Nu nog even kijken of ik het glas kan vervangen, ik neem aan dat dat alleen gaat met het juiste gereedschap?

2 likes