Ik heb onlangs een Omega Seamaster PO gekocht via het forum.
Mijn favoriete horloge van het moment moet ik zeggen. Toch heb ik het horloge onlangs 3 dagen in de horloge kist laten liggen, met als gevolg dat ik het horloge weer op de juiste tijd moet zetten. Meestal windt ik het horloge eerst op, maar dat lijkt bij mijn PO geen effect te hebben, het lijkt alsof de PO geen handwind mogelijk heeft. Klopt dat, of is mijn PO stuk?
Als je een horloge koopt weet je toch of het een handopwinder is of een automaat. Wellicht even rond draaien en een klein tikkie als hij niet meteen begint met lopen.
Volgens mij bedoel hij of er ook een handwindfunctie op zijn automaat zit!
Mijn seiko’s hebben ook een automaat en geen! extra functie zoals handwind.
Mijn habby babby horloge merk X met een mioyta 8215 automaat heeft wel als extra een handwindfunctie.
Weet eerlijk gezegd niet of je de Omega automaat ook handmatig kan opwinden.
Volgens de site van Omega zit er een caliber 8500 in de PO. In de gebruikershandleiding staat dat deze ook handmatig opgewonden moet kunnen worden. zie http://www.omegawatches.com/customer-service/user-manual
Misschien dat iemand met hetzelfde horloge dit kan bevestigen of ontkrachten.
Het is het oude model, caliber 2500.
En de vraag is inderdaad: Heeft dit kaliber een handmatige opwind functie.
Kon het zo snel niet vinden, dus vandaar de posting hier
Ook de 2500 zou handmatig opgewonden moeten kunnen worden volgens de handleiding.
Niet dat ik het ooit doe maar dacht dat dit wel mogelijk is: kroon losdraaien en opwinden (en dan wel de goede kant opdraaien maar dat had je vast zelf ook al bedacht). Heb hem nu niet bij de hand om het te checken.
Deze post kwam ik tegen hier op het forum van enige tijd terug van onze forum moderator Freddy,die zeer kundig is op horloge gebied,misschien bruikbaar om te lezen,
mvg Leetje
Datum: 14 februari 2011, 14:25
Ik wind mijn automaten bij stilstand, altijd met de hand op , zeker een 15 windingen, dan heb ik de volle veerkracht en zal deze ook juist lopen.
De wieltjes van de automaat draaien zeer snel rond bij manuele opwinding maar is daarvoor gemaakt en kan je niets mis mee doen. Soms voelt men dat de rotor of gewicht begint mee rond te draaien, dit is oorzaak van vuil, gebrek aan onderhoud en smering.
Bij Seiko 5 calibers ontbreekt het opwindmechanisme, dus alleen wijzerstelling en correctie datum.
Hier moet je wel het horloge dragen, bij normaal gebruik één uur, dan pas heeft de veer voldoende kracht om het juist te laten lopen.
Draaien of schudden is gelijk, zo fragiel is een hologe nu ook weer niet.
Je moest eens weten welke harde kloppen ons uurwerk krijgt bij het dragen zonder we het beseffen.
Mijn horloge is een verlengstuk van mezelf.
Groetjes,
FORUMMODERATOR
Freddy
Bedankt voor de tips. Als het horloge niet handmatig opwindt dan is hij stuk. Voor de zekerheid zal ik het nog eens proberen, het was 's ochtends erg vroeg toen ik het probeerde
Ik dacht dat ie ook een handopwindfunctie had. De mijne ligt helaas in de kluis en kan 't voorlopig niet checken.
Hoe vaak heb je m opgewonden. Soms moet ie even opstarten voordat ie begint te lopen. Ene uurwerk heeft daar wat last van dan de andere. Daarnaast loopt de 2500 erg licht. Je voelt bijna niet dat je hem opwindt.
Even een keer licht schudden en dan 10 keer opdraaien. Als ie na een paar uur nog loopt doet de handopwinding t prima
Beste mensen, nog even een korte update. Heb de PO dit weekend opzettelijk laten leeglopen. Het opwinden gaat inderdaad heel licht, niet zoals bij mijn andere horloges, en het horloge begint na een seconde of 5 te lopen. Kortom, er is niets aan de hand met mijn horloge. Rest mij nog jullie te bedanken voor het meedenken!
Dit had ik de eerste keer ook. wat helpt is eerst de datum verstellen. 1 dag vooruit, en klaar…dan begint ie met ‘sweepen’.
succes
canth Schreef:
Beste mensen, nog even een korte update. Heb de PO
dit weekend opzettelijk laten leeglopen. Het
opwinden gaat inderdaad heel licht, niet zoals bij
mijn andere horloges, en het horloge begint na een
seconde of 5 te lopen. Kortom, er is niets aan de
hand met mijn horloge. Rest mij nog jullie te
bedanken voor het meedenken!
Eind goed…