Vraag over Orient Blue Mako

Beste allemaal,

Heb gisteren de Blue Mako opengeschroefd om eens naar het uurwerk te kijken.Nu zit er om het deksel een metalen ring,die niet geheel rond is(zie foto),hoort dit zo of behoort deze metalen ring geheel rond te zijn?In de kast zelf zit ook nog een rubber ring(zie foto).
Bij voorbaat dank voor een antwoord.
Groeten

Stefan

Ik kan je helaas niet helpen. Wel leuk om hem eens van binnen te zien…Even wachten tot Morse met het antwoord komt. :wink:

In de horloges die ik al heb opengedaan/gesloopt was die ook niet rond.

Hi Stefan,

Dit is een zgn. “spacer” ring.

Als je goed kijkt dan is ie vooral horizontaal “gewelfd” (als een soort “verende ring”) en inderdaad bij dit horloge niet geheel rond, maar dat hoeft ook niet echt als je de functie ervan bekijkt:

Zorgt ervoor dat het deksel niet tot op het “uiterste” kan dichtgeschroefd worden (en alzo het rubberen ringetje zodanig verpletteren dat het beschadigd raakt en dat de waterdichtheid derhalve niet meer kan gegarandeerd worden)… maar vooral zorgt deze ring ervoor dat het achterdeksel vloeiend/vlot in- en uitgeschroefd kan worden .

Zie je trouwens ook in sommige vintages, en vermijdt dikwijls losgekomen “metaal-partikels” of -“schaafsels” die kunnen ontstaan door te “diep” of “te vast” geschroefde deksels terug los te schroeven.

Prima horloges trouwens, die Orients !

MVG,

Morse.

Ik weet niet of mijn Yellow Mako er ook zo uitziet en ik laat hem voorlopig nog maar even dicht :slight_smile:
Ben het met Dreski eens dat het wel aardig van je is dat jij hem hebt opengemaakt, en de conclusie van Morse maakt mijn dag weer helemaal goed.

Welterusten, Ronald

Morse,zeer bedankt voor je heldere uitleg,weer wat geleerd.
Andere forumleden ook bedankt voor de berichten.

Groeten

Stefan