Vraag over plakmerken

OEM producten zijn overal te koop. Maar veelal zit je te pionieren aan de onderkant van de markt en dan kom je vanzelf in lage loon landen terecht. W.o. China etc. Let wel, we hebben het hier over OEM, niet over outsourcen van productie.

Zelfs IN HB

Ja maar dat was de hele vraagstelling van de TS niet.

Of je in HB kunt produceren?

Ik was niet van plan om zelf iets te gaan verhandelen hoor, ik ben gewoon erg benieuwd hoe deze markt in elkaar steekt. Je hebt merken die horloges ontwerpen en fabriceren, je hebt merken die alleen ontwerpen en elders (China) laten fabriceren en je hebt dus merken die gewoon een horloge inkopen en van een merk voorzien. En van die laatste groep ben ik vooral benieuwd naar het onderscheid tussen (relatief) exclusieve ontwerpen en ontwerpen die telkens hergebruikt worden.

Bedankt voor reacties :wink:

Je hebt het hoe wat en waar.

Een plakmerk

Wat is een plakmerk…dat is een merk bedacht door een zooitje ongeregeld die zelf alle ondedelen of horloges inkopen

Hoe wordt het gemaakt…Ergens op een topsecret locatie worden de onderdelen in elkaar geflanst of complete horloges van een merk voorzien en voor woekerprijzen op internet aangeboden…

Waar wordt het gemaakt… op een top secret locatie.

Hoewel het begrijpelijk is dat er door horlogefanaten wordt neergekeken op ā€˜het plebs’ dat zich laat verleiden tot de aanschaf van een plakmerk-horloge, moet niet vergeten worden dat het Jan Modaal geen snars uitmaakt wat er onder de motorkap van zijn kekke klokkie huist. Merken zoals het eerdergenoemde DW bieden mijns inziens voor belachelijke prijzen hun goederen aan (€200 o.i.d. voor die nieuwe; het ziet er leuk uit maar er zit gewoon een standaard quartz-je in) maar dat neemt niet weg dat mensen er blij mee kunnen zijn. Als je iets mooi vindt, kan het vanwege het design ook meer waarde voor je hebben allicht. Mijn vriendin loopt er bijvoorbeeld ook met ƩƩn rond en die begrijpt dan ook niet wat ik zo bijzonder vind aan automaten.
Concluderend: als er geen vraag naar zou zijn, zou het merk niet bestaan. Leef en laat leven…

Wat heeft Jan Modaal hier nu weer mee te maken? Dit lijkt me nu echt een inkomensonafhankelijke issue.
Je mag het verschil maken tussen gebruikers en liefhebbers en het is vnl die laatste categorie die je hier vindt.

Als je het woordje plakmerk eens goed bekijkt zegt het al genoeg.
Er wordt een mooie naam verzonnen b.v. een klinkende zwitserse naam of franse naam die heel wat doet vermoeden maar fictief is en dat plak je op de dial en dan knutsel je het horloge in elkaar met allerlei al dan niet chinese onderdelen en voila het fictieve merk is geboren.
Vaak wordt er dan ook nog op de site van dat ā€œmerkā€ een mooi historisch verhaal verzonnen.

groetjes Lenno

1 like

Het skeletwerkje dat in mijn Eichmüller zit kopen verschillende merken gewoon bij de sienese fabriek in Hong Kong, ik heb het gezien in Poljot, Stührling, Davis Eichmüller, Earnshaw, Theorama, etc. etc. Koop er goedkope kasten bij (van de kastenboer om de hoek daaro) en klaar ben je, koop je voor een omgerekend 30 euri een horloge en je verkoopt het voor minstens 350 euri in Europa, of meer … veeeeel meer, heb er gezien van meer dan 900 - 1000 up euri… !

Maar… uh… sjiek staat ie wel :slight_smile:

1 like

My bad. Ik doelde meer op de gemiddelde mens.

Wat met name de laatste tijd veel voorkomt, is dat men ā€œGaat shoppen op Alibabaā€ā€¦ kastje hier, wijzerplaatje daar… glaasje zus, uurwerkje zo… ja… graag… stempel onze naam er maar op… ja… dank u… en dan heb je voor een handvol kralen een ā€œuniekā€ horloge, omdat de combinatie van onderdelen nieuw is… daar verzint men een wazig lulverhaal bij, en ze flikkeren de hele zooi op Kickstarter… en wat heb je dan?..

een ā€œAlibaba-specialā€ā€¦ dat soort ā€œmerkenā€ schieten tegenwoordig als paddestoelen uit een vochtige kelder…

4 likes