Vraag over pushers Speedmaster pre-pro ref. ST105.003

vraagje, ik ben aan het kijken naar een speedmaster pre-pro.
Ik heb er meerdere gezien, maar heb nu een vraag over de grootte van de pushers op de horloges.
Het betreft een ref.ST105.003 uit 1964.

Onderstaand twee foto’s van ST 105.003’s waarvan de pushers verschillend in grootte zijn, maar beide nog altijd kleiner dan die van de professional pre moon uit 1968 die ik nu heb.

Ik heb beiden in mijn hand gehad en het verschil is overduidelijk.

Weet iemand iets af van de geschiedenis van de gebruikte pushers op de speedmasters en welke bij welke referentie horen? Of is alles gewoon door elkaar gebruikt?

hier de foto’s:

kleine pushers: horloge rond 1965

grotere pushers: rond 1964

In de literatuur vind ik beiden op diverse referenties.

Alvast dank voor lezen.

niemand?

Je zou evt. Mark Martens eens kunnen mailen, hij is de Nederlandse Speedmaster expert volgens mij.

Groet,

Marc

XXoF Schreef:

Je zou evt. Mark Martens eens kunnen mailen, hij
is de Nederlandse Speedmaster expert volgens mij.

Groet,

Marc
Of Gerard Nijenbrink (van Horlogeplatform Den Haag)

Dit is mijn "64er

Er is vrijwel geen info over de pushers te vinden. Ook via Omega is de info mager.

Ik vermoed echter nu het volgende: op de (in elk geval vroege) ST105.003 zaten kleinere pushers, zoals ook op de 105.002 en eerder. Deze worden echter al lang niet meer gemaakt. Bij vervanging worden grotere pushers geplaatst, nog steeds speciaal gemaakt voor de ST 105.003.
De eerste foto geeft m.i. dus de originele pushers weer. Deze heeft overigens ook de originele kleine kroon.

Als iemand betere info heeft hoor ik het graag.

Dank aan de mensen die hebben gereageerd, en ook dank aan Marc Martens en AWCO.

Je kunt altijd Ferrie Schweitzer ook nog benaderen. Die heeft heel lang bij Omega gewerkt. Wat hij altijd wel vertelt is dat wanneer er een bepaald onderdeel op was, men er geen moeite mee had om iets anders te pakken dat wel voorradig was op dat moment. De vraag naar Speedmasters, zeker na de maanlanding was erg ) lees soms te) groot!

Hans

hcptdg Schreef:

Je kunt altijd Ferrie Schweitzer ook nog
benaderen. Die heeft heel lang bij Omega gewerkt.
Wat hij altijd wel vertelt is dat wanneer er een
bepaald onderdeel op was, men er geen moeite mee
had om iets anders te pakken dat wel voorradig was
op dat moment. De vraag naar Speedmasters, zeker
na de maanlanding was erg ) lees soms te) groot!

Hans

Dank voor de tip, dit is echter via AWCO al gebeurd. Ferrie reviseert, of kijk in elke geval elke speedmaster na voor AWCO voordat deze in de verkoop gaat.
Awco had met de vraag over de pushers Ferrie ook al gebeld.

Na alle onderzoek mijn oude 145.012 (pre moon) ingeruild voor de 105.003. Ben heel tevreden.:slight_smile:

Hier een iphone foto:

Dat kan ik me heel goed voorstellen want deze ziet er nog heel fraai uit (tu)

Helaas krijgt dit item een verdrietig vervolg. Uiteindelijk heeft AWCO het horloge teruggenomen.
Na enkele dagen dat ik het horloge ontvangen had, bleek de urenaanwijzer tussen de nul en 1 uur in te staan.
Terug naar AWCO, via AWCO naar Ferrie, gerepareerd, en weer terug.
twee maal enkele dagen later, derde maal enkele weken later, vierde maal enkele weken later. Vandaar weer. Heb het horloge teruggebracht, en AWCO heeft het teruggenomen.

Ik verwijt AWCO niets, vind het een fijne winkel. Over Ferrie kan ik niets zeggen. Ik hoor niets dan lovende dingen.
Ik vond het een prachtig horloge en ben echt verdrietig dat ik het heb moeten terugbrengen.

Het voldeed nl. aan de strenge eisen die ik voor zo’n dure vintage heb, nl. volledig origineel. En de onderdelen tijdsconform.
Maar hij moet het wel goed doen, en dat deed ie niet.

Jammer.

Dat is heel jammer om te lezen Marijn. Vreemd dat zo’n mechanisch defect niet op te lossen is? Wel netjes dat ze hem hebben teruggenomen, maar dat is natuurlijk niet wat je wilt. Ik hoop dat je een andere mooie vindt, kortom weer op jacht!