Vraag over quartz uurwerken

Het viel me op bij mijn Casio G-shock GW-A1000FC dat met ‘gentle’ tikje de uur-wijzer een minuut verplaatst
een klien tikje op de andere zijde van het horloge en hij verplaatst zich weer terug.

Ik stond al klaar om een reparatie formulier in te vullen en het horloge op te sturen, tot ik op het laatste moment
dacht hetzelfde eens te proberen met een aantal andere quartzen.
En wat blijkt … ze doen het bijna allemaal. Sommigen in mindere mate.
Ik weet dat als je bijvoorbeeld een horloge set, iets over de tijd heen moet gaan en dan een stukje terug moet draaien om de speling eruit te halen.
Is dan dat alles waar ik me druk om maak, een klein beetje speling, een eigenschap van quartzen, of is er meer aan de hand ?

Graag jullie expertise :stuck_out_tongue_winking_eye:

Thanx,
Thomas

lijkt mij inderdaad wat speling in de tandwielen. Goed idee om het bij andere horloges te checken, ze zullen niet allemaal stuk zijn :slight_smile:

1 like

Speling mogelijk zelfs expres ingebouwd
zodat de boel minder slijt en minder onderhoud / smeerbeurtjes nodig heeft.

1 like

Ik krijg mijn GW-3500 niet van de wijs, ook niet met een stevige tik.
Het gaat hier wel om een G-shock, die volgens de specs een val van 10 meter hoogte probleemloos moet kunnen overleven. Ik weet niet wat de andere quartz-horloges zijn, maar mijn eerste gedachte voor deze G-shock is: opsturen.

1 like

T wee fotos gemaakt met zo min mogelijk tijd ertussen (+/-15s).

Waarbij ik dus tussedoor een tikje heb gegeven.
Ik vind het verschil tog wel groot :worried:

Ik krijg het met mijn gw-a1000 gereproduceerd, hoewel het echt heel erg minimaal is, veel minder dan jouw foto’s.

De wijzers worden elk door een eigen motortje aangedreven om zoveel mogelijk van dit soort ongein te voorkomen, bovendien stellen ze zich automatisch elk uur op “nul” mochten ze verlopen zijn.

Als je een andere functie kiest en dan terug gaat naar tijdweergave staan ze ook meteen weer goed.

1 like

Ik op mijn gw-3500 ook niet, op de gw-a1000 wel, die is anders aangedreven vermoed ik.

1 like

ok. Alvast bedankt voor de reacties.
Ik kijk het nog even aan. Aangezien, inderdaad, de wijzers zichzelf weer ‘goed zetten’.