vraag over rodineren Rolex

Waarschijnlijk zullen we daar nooit écht achter komen.

Gewoon lekker Rolesor gaan dragen :wink:

1 like

Geen idee waarom niet, bijna alle vintage modellen hebben een dergelijke lunette.

goud is ook een zacht materiaal … zie je hier heel duidelijk :astonished:

En plexi ook

Wat is hier mee gebeurd joh :joy: Die bezel is bijna glad.

Geelgoud met een afgesleten rhodium laag?

2 likes

Niet alleen de rodium laag :rofl:

1 like

Gewoon witgoud hoor. Zeker geen geelgoud. Witgoud is bij bepaald licht echt heel gelig

Ik ken ongerhodineerd witgoud maar zo geel als hierboven niet. Is het een google afbeelding of je eigen horloge?
Dit is een beetje regulier: image

1 like

Een Goudsmit zal het hier niet mee eens zijn.

Je hebt witgoud en je hebt witgoud.

Het eerste is gebaseerd op de oude methode waar nikkel/zink gebruikt is als legering om de kleur van het goud te ‘‘verbleken’’ en daarna voorzien van een laag rhodium die na jaren slijt.(nikkel is nu uit den boze ivm allergie)

Het tweede is gebaseerd op de hedendaagse en veel duurdere methode op basis van zilver en palladium.
De verhoudingen van het zilver en palladium heeft weer te maken met de kosten van de grondstoffen.

Zilver is een relatief goedkoop edelmetaal waar palladium weer heel duur is.
Een legering die bestaat uit 75% reingoud en een hoger gehalte aan palladium is qua kleur dieper en komt in de buurt van het witte van platinum.

Een legering waarbij het zilvergehalte hoger ligt is qua kleur wat matter en zal na het polijsten ook weer sneller dof worden.

De zilver/palladiumgehaltes verschillen per fabrikant ,maar het witgoud gebruikt door grote juweliershuizen zoals Harry Winston is altijd van het type palladium witgoud.

Dit verhaaltje is heel beknopt want er komt heel wat bij kijken om goed en mooi blijvend witgoud te fabriceren

7 likes

Interessant topic en leerzaam, hopelijk post TS nog een foto.
(ben ook wel benieuwd wat @AmsterdamVintageWatches Jasper hiervan vindt?)

Jasper, heb je even? :wink:

2 likes

Dank voor de tag maar t meeste is al gezegd ja. In sieraden wordt witgoud (of zilver) vaker gerhodineerd om het nog witter te maken en een hardere glans te geven. Als dit dunne Rhodium laagje eraf slijt zie je het contrast met het iets gelere witgoud en moet je het opnieuw rhodineren. Rolex rhodineert zijn horloges niet. Het is dan ook onzin dan je witgoud na verloop van tijd geler wordt. De desbtereffende bezel is gewoon een geelgouden fluted van een 1601 die ze gerhodineert hebben. Dus zou gewoon een mooie witgouden fluted kopen, deze in de smelt, is ook meeega afgesleten.

7 likes

@diverman, :wink:

(Of twijfel je ook aan de expertise van Jasper…?)

1 like

Kijk naar het referentie nummer dat op 12 uur tussen de beugels in de kast staat. Als dit eindigt op een 4 dan heb je de stalen met witgouden lunette. Is het een 3 dan is het officieel een stalen met geel gouden lunette ( bicolor )

Helaas gaat dit alleen op bij 5 cijferige ref Datejust. Dit is een 1601. Zowel bic, als fullgold of full steel is 1601 :slight_smile: bij 4 cijferige ref staat het laatste ref nummer voor de decoratie. (Lees: fluted, domed, bark, florentine…

Mooi hoef ik mij niet druk te maken dat ik over jaren alsnog een geelgouden heb
Pfffff

Inderdaad klopt dit pas vanaf de 5 cijferige referentie code. Heb alleen nog geen aanvullende info van movement1 langs zien komen.

En in het verleden is er heel wat gerommeld om horloges couranter of een betere waarde te geven!

Jasper

het horloge is volgens mij van 1969 hij was niet zo erg afgesleten zoals op een van de foto’s te zien was die is geplaatst, alleen een randje werd kaal.
jet hebt het over een nieuwe rand aanschaffen. is dat nog te doen voor een horloge van deze leeftijd en heb je enig idee van de kosten.

groet

Arie