Hallo HF-ers,
Deze week eigenaar geworden van een Seiko Sports 150 Kinetic, jaren 90, uurwerk 5M23.
Het is best een afgelebberd en bepoteld ding, en heeft wat liefde en aandacht nodig.
Twee zaken vallen direct op, ten eerste: De capacitor is erg moe. Deze houdt weinig/kort energie vast. Ik heb al eerder Kinetic capacitors vervangen, dus dat durf ik met wat huisvlijt wel aan.
Ten tweede valt het me op dat de secondewijzer af en toe tussen de 5 en 15 seconde even een stapje terug zet, alvorens weer verder te tikken. Ik kan niet precies zeggen op welke seconde dit gebeurd, maar telkens ergens tussen de 5 en 15 seconde. Hij doet het ook niet elke ronde en het lijkt dat het vaker voor komt in verticale positie dan in horizontale positie. Ik heb er een korte timelaps van gemaakt net m’n iphone, maar ik krijg dat hier niet zichtbaar.
Zou het probleem met de secondewijzer een gevolg zijn van de vermoeide capacitor? Of lijkt dit toch een groter probleem te zijn? Ik snap dat dit misschien lastig te zeggen is zonder verder onderzoek binnenin, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachten van mede hobbyisten… Groetjes, Alan…