Ik heb een Omega Planet Ocean (2201.50.00) uit 2006. Het uurwerk in dit horloge is een 2500C (met een co-axial echappement). Dit uurwerk was niet van onbesproken gedrag en stopte er nog wel eens mee. Dat is in mijn Planet ocean ook gebeurd na 16 jaren (vrijwel) dagelijks gebruik. Ik heb het horloge toen via de AD naar Omega laten opsturen voor een servicebeurt. Ik heb toen bij de AD aangegeven dat het horloge niet meer liep. Hij maakte daar geen enkel probleem over en zei dat dat geen invloed op de prijs van de servicebeurt zou hebben, ze halen het uurwerk sowieso helemaal uit elkaar en alle onderdelen die niet meer aan de specificaties voldoen worden dan altijd vervangen.
Nu is in de opvolger van het 2500C uurwerk het 2-laags co-axial echappement vervangen door een sterk verbeterde 3-laags versie, en dat werd het 2500D uurwerk.
Ik las in een artikel op internet. Er werd daarin gezegd dat wanneer je een Planet ocean met een 2500C uurwerk voor een service naar Omega stuurt het co-axiale deel altijd wordt vervangen voor de nieuwe versie van de 2500D. Daarmee krijgt een 2500C bij een servicebeurt bij Omega dus een upgrade naar een 2500D.
Inderdaad is er op 2 punten een modificatie [ tussenrad voor het ankerrad en anker ] in de 2500C maar het wordt niet zo maar even een 3 level co-axial zoals in de 2500D.
De platine zou in dat geval gewisseld moeten worden net als de raderwerkkloof en de veerton kloof => eigenlijk een nieuw uurwerk.
Dank voor jullie antwoorden.
Het is voor mij geen enkel probleem dat het nog steeds een 2500C is. Per slot van rekening heeft het uurwerk jarenlang uitstekend gelopen en ik ga er van uit dat hij dat na de service nu weer gaat doen. Of er dan een 2-laags of 3-laags in zit is niet spannend voor mij.
Ik was alleen nieuwsgierig!
Overigens krijg je na een service je horloge terug alsof het een nieuwe is. Alles was gepolijst, nieuwe wijzers, etc. Kost wat, maar dan krijg je ook wat!
Ik heb een hele vroege Omega DeVille Co Axial chronometer met 2500a Co-Axial. 28.800 bph…
Die stonden bekend als problematisch. De mijne is dat echter totaal niet.
Als ik deze laat servicen, krijg ik dan modificaties, waarna ik bijv. een b of c spec heb, of krijg ik een 28.800 bph 2500a retour?
@xander, als jouw P.O. 16 jaar dagelijks gebruikt is, dan is die prima. Iedere ca. 7 jaar een beurt is toch wel de norm. Daarbij merk ik op dat ik de “co-axial heeft geen onderhoud nodig”-crap niet geloof. Opwinding etc. is niet ineens gewijzigd t.o.v. eerder. Dat slijt allemaal even hard.