Zoals velen van ons natuurlijk wel weten, wordt er door veel fabrikanten Superluminova gebruikt voor de lichtgevende elementen op de wijzerplaat en wijzers. Superluminova is er in een aantal kleuren.
Zoals alles onder invloed van daglicht en direct zonlicht verkleurt, gebeurt dat ook met Superluminova. Ik heb een horloge waar op deze manier al na korte tijd flinke kleurverschillen zijn ontstaan. Het gaat hierbij om oranje details van Superluminova op wijzerplaat en wijzers.
De AD heeft geconstateerd dat de ontstane kleurverschillen reden zijn om enkele onderdelen onder garantie te vervangen. Een oplossing is dus binnen handbereik.
Weet iemand te vertellen of er bepaalde kleuren Superluminova (extra) gevoelig zijn voor verkleuring? De fabrikant geeft mij mogelijk de kans om een keuze te maken voor een ander kleurschema met een andere kleur Superluminova.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties :)o.
Gr Ron
PS Henrik, kun je deze discussie svp verplaatsen naar Algemene Horlogepraat? Ik heb per ongeluk de verkeerde rubriek gebruiktā¦
Ik heb een horloge met groene luminova, welke nog niet verkleurd is in een periode van 4 jaar. Of ik geluk heb gehad of dat het aan de groene kleur ligt weet ik niet.
Het is volgens Oris zĆØlf Superluminova. Zie ook de topic ānieuwe aanwinst Oris Williams F1ā. Dan kun je misschien zien wat ik bedoel met de kleurverschillen.
Ik vind dat de oranje details in deze uitvoering nu juist het horloge āmakenā. Groene details vind ik een beetje minder. Het liefst zou ik daarom opnieuw voor oranje kiezen, want in dit model smoelt het gewoon beter imho.
Ik vond het niet nodig een topic hier voor aan te maken, dus vandaar dat ik 't hier doe.
Mijn TAG Heuer Aquaracer heeft erg sterk (geloof ik) SuperLuminova. Toch vraag ik me af hoe het precies zit met afname van kwaliteit? Is het bijvoorbeeld al āschadelijkā als je er een hele dag mee in de zon zit?
Een bijna 25 jaar oude Seiko met LumiBrite als variant op Luminova vertoont verkleuring noch performance-degradatie en werkt nog als nieuw. De eerste 12 jaar is het horloge non-stop op de pols geweest inclusief dagen in de zon.