Vraag over Tissot PRC200, Replica of niet?

Onlangs ben ik op zoek gegaan naar mijn eerste “echte” horloge, en mijn oog viel al snel op de klokjes van Tissot. Na een paar weken Marktplaats in de gaten gehouden te hebben kwam ik een prc200 tegen die bij mij in de buurt werd aangeboden. Snel een prijs overeengekomen en het horloge dezelfde dag nog opgehaald.

Toen ik thuis de kans had om het horloge wat beter te bekijken kwam ik tot de conclusie dat het om een replica ging, voornamelijk wegens een filmpje op Youtube (waarnaar ik als nieuw lid helaas geen linkje kan plaatsen). De titel van het filmpje is ‘Fake Tissot prc 200 mens swiss watch. How to spot a chinese fake’

Het horloge gedroeg zich precies als het “replica” horloge uit het filmpje. De 1/10 wijzer draaide continue rond, de secondewijzer “vloog” terug naar de 0 positie bij een reset van de chrono. En het vervelendste, twee tikjes tegen de zijkant van de kast en de secondewijzer verschoof een aantal plekken. Dit terwijl bij een echte tissot quartz met G10 movement de 1/10 wijzer stil moet blijven staan, en pas bij pauze naar de juiste plek moet gaan. En de secondewijzer bij een reset slepend naar de 0 positie zou moeten schuiven.

Onmiddellijk contact opgenomen met de verkoper en gelukkig wilde deze het horloge gewoon terug nemen. De verkoper lijkt er echter van overtuigd dat het om een echte Tissot gaat en heeft het horloge gewoon weer op Marktplaats gezet.

Ondertussen heb ik verder gekeken naar wat andere Tissot horloges en ik begin eraan te twijfelen of het wel echt om een replica ging. Ik zag bijvoorbeeld dit filmpje op Youtube van een Tissot V8 (ook G10 movement), waar de wijzers zich op dezelfde manier gedragen. De titel van het filmpje is ‘TISSOT V8 // Testbericht // Deutsch // 4K’ (bij 8 minuut 20 seconden).

Mijn vraag is of het wel echt om een replica ging of dat er bijvoorbeeld meerdere versies van de G10 movement zijn waar de wijzers zich anders gedragen.

Alvast dank voor jullie expertise. Wanneer je net wil beginnen met je hobby is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien, dus alle hulp wordt erg gewaardeerd!

1 like

Dat is een van de redenen dat doos en papieren waarde toevoegen.

Welkom hier trouwens :grin:

Welkom op het HF!:sunglasses:

Ik wist niet dat Tissot ook al wordt nagemaakt.:thinking:

Heb je foto’s van jouw Tissot?

Hierbij het filmpje

Hi Iedereen,

Dank voor het welkom.

Helaas geen foto’s van het klokje, heb hem uiteindelijk maar 2 uurtjes in bezit gehad. Ging om precies dezelfde uitvoering als in het filmpje dat Jaroen heeft toegevoegd (de replica met de gele wijzers).

Horloge kwam inderdaad zonder doos en boekjes, maar in het filmpje zie je dat je dit er bij de replica ook allemaal bij krijgt. De verkoper gaf aan dat hij hem bij de juwelier heeft gekocht en daar ook altijd in onderhoud heeft gehad. Hoewel ik niet de beste mensenkennis heb, had ik echt het idee dat de verkoper te goeder trouw was. Kan natuurlijk ook zo zijn dat hij zelf niet weet dat hij een replica om zijn pols heeft. (hoewel het verhaal over onderhoud bij een juwelier dan raar is, deze zou onmiddellijk moeten zien dat het klokje nep is).

Heeft iemand van jullie misschien een vergelijkbare Tissot in bezit?

Aanvullend.

Vooral het feit dat bij een aantal keren tegen de zijkant van het klokje tikken de secondewijzer verschoof was voor mij een reden om te denken dat het een replica was. Dit zou bij een echte Tissot toch niet moeten gebeuren.

Als dat gebeurt, koop je het horloge toch sowieso niet, ook al was die echt?

Vooral bij horloges waar neppe van aangeboden worden, koop ik alleen via de juwelier of gewoon dit forum.

Van dit model is het moelijker om een echt exemplaar online op de kop te tikken dan een nepper.

3 likes

Ik kan je niet helpen met de specifieke vraag over de Tissot, maar een algemene tip heb ik wel.Als je net begint met de horlogehobby is het kopen op Marktplaats een risicovolle onderneming. De kans dat je fake koopt is relatief hoog. Een optie is hier op horlogeforum veel draadjes lezen, en op de horlogemarkt rondsnuffelen of daar iets bij zit naar je smaak. Die zijn in ieder geval authentiek, daar letten de leden scherp op. Ook is er een draadje over online aanbiedingen die zou je kunnen volgen, en je kan goedkope aanbieders als watch2day volgen als er dan een aanbieding van een goed merk voorbij komt kan je alsnog toehappen. In de prijsrange tot 250,- euro kan je nieuw en/of gebruikt echt wel een mooi en goed horloge scoren van merken als Seiko, Citizen, Orient, of zelfs goedkopere maar goede Zwitserse merken als Tissot en Hamilton. Ook vind je op HF veel informatie over goede en leuke micro-brands die veel waarde bieden.

Succes en veel plezier met je hobby!

3 likes

Ik sta er versteld van, omdat ik verwachtte dat alleen duurdere horloges worden nagemaakt. In de loop der jaren zijn mij vele neppers aangeboden, maar ik heb er nooit een van b.v. Tissot of Certina voorbij zien komen. Goed om te weten en zo leer je steeds weer wat bij. Dat filmpje is helemaal ongelooflijk, de manier waarop ze die papieren hebben nagemaakt. Ze stoppen er duidelijk veel moeite in tegenwoordig. :slight_smile:

1 like

Er zijn zelfs fakes van Seiko en Casio, al zal de ratio nep:echt bij Rolex wel een stuk hoger liggen dan bij dat soort merken.
OT: heb nog bij mijn eigen prc200 gekeken en hierbij beweegt de 1/10 wijzer inderdaad pas naderhand. Natuurlijk gebeurt er ook niks als ik op de kast tik.

Allereerst welkom op het forum.
Ik denk dat je goed gehandeld hebt. Ik heb de prc200 chrono uit 2006 en die doet al die rare dingen niet en hoort ook echt niet zo. De 1/10 wijzer gaat idd pas lopen als je de stwatch stil zet of tussentijd meet. En wat je zegt, bij de reset gaat de secwijzer slepend naar 0 positie.

Ik denk dat die andere tissot ook een nepper is. Nog nooit iets dergelijks gezien bij 1 van mijn tissot’s.

Dank voor alle reacties! Heb zelf ook nog even verder gezocht en wat filmpjes gekeken die niet over een specifiek horloge gaan, maar over de G10 movement. Daaruit blijkt overduidelijk dat het bij de marktplaats-PRC200 om een replica ging. Met dit avontuurtje wel geleerd dat ik beter niet van Marktplaats kan kopen, of dat in ieder geval pas doen als ik beter in staat ben om echt van nep te onderscheiden.

Dat die Tissot V8 dus ook een nepper zou zijn is wel erg bijzonder. Dat filmpje staat op een youtube channel specifiek over horloges. (maar 4,4k volgers, maar toch), en hij laat dus doodleuk een replica zien zonder het zelf door te hebben.

Welkom op HF!

En fijn dat je er nog van af kon.
Is me wel vaker opgevallen dat zelfs van de midrange horloges fakes in omloop zijn, niet alleen van de high end merken. Goed om te weten.

Van alle horloges zijn er fakes in omloop. Zelfs van de goedkoopste Casio’s dus hoedt u.

1 like

Schijnt dat er zelfs fake vrouwen zijn. Opletten dus.

3 likes

Hoe haal je die eruit?? Ook tikje tegen de zijkant en dan kijken wat de “secondewijzer” doet??

1 like

Steeds meer replica’s zijn bijzonder nauwkeurige kopieën van het origineel: de kast moet dan echt open om het verschil te kunnen zien.

Misschien dat dat tikken voor deze specifieke replicatie een goed trucje is.

Beste oplossing is nog steeds: “buy the seller” zoals overal geadviseerd!

Het wemelt van de fake Tissot’s, Certina’s, Oris’en etc. En inderdaad zoals aangegeven, zelfs G-shocks van een paar tientjes worden nagemaakt.

1 like

Opgelost!

1 like