Vraag over vintage dameshorloge: wel of niet laten repareren voor verkoop?

Beste forumleden,

Ik ben van plan binnenkort een vintage dameshorloge - een zogenoemde cocktail watch - te verkopen van een bekend Zwitsers merk. Het horloge loopt echter niet meer, en ik doe graag een beroep op de kennis van de (ervarings)deskundigen hier.

Kan ik het horloge voorafgaand aan de verkoop beter laten repareren, of kan ik dit beter aan de koper overlaten (die dit misschien zelf goedkoper kan)?

Ter info: het horloge komt van de originele koper, is de afgelopen 10 jaar ongedragen, en werd voorheen netjes geserviced. Vanwege de gebruikte materialen is het horloge momenteel als sieraad al flink wat waard. De vraag is vooral of een reparatie en een servicebeurt, met een prijsverhoging tot gevolg, over het algemeen wordt gewaardeerd bij luxe dameshorloges.

Misschien een foto, en wat meer info over het horloge zelf?

Dat kan aardig veel helpen in dit geval.

1 like

Untitled1

Met het “bakje en het pijtje” kun je ons een foto laten zien…

1 like

Het gaat om zoiets: https://www.bonhams.com/auctions/25394/lot/135/?category=list maar dan in een betere conditie en ouder.

Ik weet niet welk bedrag je in gedachten hebt voor de verkoop, maar de markt voor dameshorloges is aan de magere kant. Als je weet wat die gebruikte materialen waard zijn denk ik dat je ook aardig in de buurt zit van de waarde van het horloge.

1 like

Gevoelsmatig lijkt me een lopend horloge meer waard. Bij een niet-lopend horloge weet je als koper niet wat er aan mankeert (is er alleen een service of een reparatie nodig) en is een lopend horloge met een recente service volgens mij meer aantrekkelijk.

1 like

Maar we praten dus over een Jaeger LeCoultre? In dat geval kan eerst servicen de waarde verhogen.

1 like

Dank voor jullie reacties tot dusver! Het gaat om een LeCoultre (van voor het samengaan dus) 18k witgoud, bezet met edelstenen. Toen ik het horloge voor het eerst in mijn handen kreeg, schoot de gedachte door me heen dat het bijna eerder een sieraad is dan een horloge.

Met alleen LeCoultre op de wijzerplaat betekent niet per definitie dat hij van voor 1935 is. Een Amerikaans horloge (herkenbaar aan VXN op de balansbrug) heet ook LeCoultre. Heb je misschien foto’s van het horloge?

1 like

Ah, interessant! Ik schatte het rond de jaren 50. Ik kan er morgen foto’s van maken, hij ligt nu helaas niet voor het grijpen. Vooralsnog heb ik het horloge niet geopend, omdat ik bang ben het te beschadigen. De balansbrug heb ik daarom niet bekeken.