Vraag over vintage

Goedemorgen allen,

Laat ik eerst beginnen met mijn excuses aanbieden als ik een onnodig topic open; ik kon zo snel geen specifiek topic vinden waar ik terecht kon met mijn vragen.

Ik ben opzoek naar wat tips en tricks voor de aanschaf van een vintage horloge. Ik heb geen specifiek horloge op het oog, maar speur het internet af naar wat verschillende merken zoals Zenith, Longines, Omega, enzovoorts.

Waar ik bang voor ben is dat ik een ‘frankenwatch’ koop. Probeer vaak referentienummers te Googlen oid, maar vaak loop ik toch op een dood spoor.

Heb zojuist wel het topic gezien waar alle gratis boeken te downloaden zijn, misschien dat daar een specifiek boek tussen zit?

Fijn weekend verder!

1 like

Beste Principino,

Welkom op dit forum. De zoektocht naar een leuk vintage horloge kan inderdaad een uitdaging zijn.

Jouw angst voor een Frankenwatch kan een reële zijn. Wel afhankelijk van de waarde van het horloge waarnaar je op zoek bent.

Zelf hanteer ik de volgende regels.

  1. Buy them seller. Als je de verkoper vertrouwt, dan is het meestal met het horloge ook ok.
  2. Zorg dat je je huiswerk hebt gedaan. Ga op het web op zoek naar afbeeldingen van het model inclusief het uurwerk. Daar valt veel aan af te leiden. O.a. of het periode correct is. De website Ranfft- Bidfun is hier een goede bron voor.
  3. Probeer een vintage horloge catalogus op de kop te tikken zoals onderstaand voorbeeld. Leuk ter inspiratie.

  1. Mocht je iets leuks tegenkomen en je twijfelt. Aarzel niet om op dit forum te vragen wat de experts er van vinden. Voor de meeste merken zijn er verzamelaars te vinden die veel ervaring hebben met het specifieke merk of model dat je zoekt

Hoop dat je hiermee voor nu geholpen bent. Veel succes met de zoektocht.

1 like

Zoals hier boven. En als je iets op het oog hebt kan je altijd een “vraag over echtheid” topic openen