Waarschijnlijk een vraag voor degenen die bij scheikunde hebben opgelet.
Een aantal ‘voor de lol erbij’-horloges bewaar ik in een oude garenkist. Na een (droge) schoonmaak heb ik vilt met textiellijm op de bodem geplakt en na uitharding is de kist in gebruik genomen.
Na een aantal maanden zie ik op alle horloges een waas. Hierbij maakt het materiaal van de horloges niet uit. Met een zachte doek is alles gelukkig weer stralend te krijgen.
Voordat ik de kist aan de kant schuif, wil ik wel een poging doen om de oorzaak te ontdekken. En natuurlijk ben ik benieuwd wat die waas nu eigenlijk is.
Ter aanvulling, in de lades van een oude notariskast heb ik met hetzelfde vilt en dezelfde lijm gewerkt en daar zie ik dit verschijnsel niet.
Dus de oorzaak ligt waarschijnlijk in de kist zelf.
Het vilt is 100% polyester, de lijm bevat epoxyverbindingen, ethylacetaat en butanon. (Het is textiellijm van Gütermann.)
Na het verlijmen van het vilt heb ik toch zo’n week gewacht met het in gebruik nemen van de kist.
De kist staat is een droge omgeving met onder meer veel boeken.
Bij modelbouw moet je met transparante kunststoffen er rekening mee houden dat de oplosmiddelen in secondelijm (cyanoacrylaat) het plastic kunnen vertroebelen. Op één of andere manier reageren die stoffen tijdens uitharden op het oppervlak van die kunststoffen. Dan zie je bijvoorbeeld vingerafdrukken terug. Doet een beetje hieraan denken. Dus ik zoek het dan ff in een reactie van oplosmiddelen. Het is mischien onschuldig maar beter de doos open voor een ruime tijd laten uitwasemen.
Edit: ik kijk beter - die lades blijven open? Waar de kist volledig gesloten is?
Tot voor kort waren de lades ‘dicht’, maar zoals je een beetje kunt zien is er dan geen sprake van een luchtdichte situatie.
De glasplaatjes voor aan de lades heb ik vervangen door acrylplaatjes. Die geven echter geen enkele reactie.
Nog een element, alle horlogeglaasjes reageren. De plexiglaasjes én die van glas. Maar dus niet het acrylglas voor aan de lades.
Al met al kan ik misschien beter de dwarsschotjes verwijderen en de lades te bestemmen voor de vele horlogebandjes die ik heb.
Inderdaad. Bij onderzoek in een lab naar vingerafdrukken kunnen spullen in dampkasten geplaatst worden waarin dan ook een kleine hoeveelheid cyano-acrylaat (soort secondelijm) verwarmd wordt. De damp hiervan slaat dan terug op het voorwerp en zal sterker reageren op bestanddelen van de achtergelaten vingerafdruk.
Eigenlijk zie je dan een soortgelijk beeld terug als de foto van TS. Dus ik denk dat inderdaad toch nog wat lijmdamp is teruggeslagen op je horloges en een reactie heeft aangegaan met vegen en vettigheden op de horloges. Fijn dat je het er gewoon afgeveegd krijgt, want opdampen met cyano is doorgaans vaak destructief voor het voorwerp. Mooie horlogebak overigens
… het is alsof ik naar een aflevering kijk van Silent Witness, overigens een schitterende serie.
Bedankt voor de reacties cq vooral van de laatste en verhelderende van Alan. Een laatste vraag, stopt dit proces (na eventueel nog meer uitdampen) of blijft dit een factor van betekenis?
ps
De nieuwe acrylglaasjes had ik goed schoongemaakt met mijn poetsdoek alvorens ik ze plaatste. Dit onderschrijft helemaal jouw veronderstelling, Alan.
Lijkt mij wel, dat lijm na enige tijd (waarschijnlijk nu al) definitief uitgedampt is. Mogelijk bij meer dan geringe temperatuurschommelingen nog wat, maar lijkt me niet dat je je horlogespullen direct achter het raam bewaard in de volle zon? Ik zou er niet te veel meer van verwachten, mogelijk voor de zekerheid nog even een tijdje iets meer laten ventileren.